I måndags startade läsåret för de nya studenterna. För många studenter inleds läsåret med introduktionskurser för att hjälpa studenterna att hitta tillbaka till normala studier efter flera terminer med distansundervisning.
I början på förra läsåret märkte man en skillnad på studenter som kommit från distansundervisning, att de hade svårare med att plugga och ta till sig fakta. Det tror Markus Sundhäll, lektor på Örebro universitet, beror på att man inte ha studerat på samma sätt under distansvisningen, som man vanligtvis gör när man har lektioner och föreläsningar på plats.
– Vi ser att studenterna har haft problem med se vad för typ av information de behöver sortera ut och inte, säger Sundhäll.
För att studenterna ska komma in i sina vanliga studieteknik igen efter lång tid av distansundervisning kom personalen på Örebro universitet med en lösning som förhoppningsvis ska hjälpa.
– Vi såg att det var ett stort behov för den här typen av satsningar, säger Markus Sundhäll, lektor på Örebro universitet.