Förra helgen, sent på lördagskvällen, inträffade en olycka med fyrhjuling norr om Lindesberg. Föraren, en man i 25-årsåldern, körde omkull och klämdes fast under fyrhjulingen. Han avled av sina skador natten mot söndagen.
”Får fyrhjuling över sig”
I polisregion Bergslagen – där Örebro län, Värmland och Dalarna ingår - sker det ungefär ett 40-tal dödsolyckor totalt per år, varav ett par av dem är med fyrhjuling. Fram till mitten av november i år har det rapporterats in 106 olyckor med fyrhjuling i hela landet, och fem personer har omkommit i samband med olyckorna.
– Gemensamt för alla olyckor med fyrhjuling är att man välter och får den över sig. Man är så oskyddad på en fyrhjuling och de väger en hel del. Det blir mycket skador, speciellt med hög fart, säger David Askeröd, förundersökningsledare på polisens trafiksektion.
Ingen skyddsutrustning
Enligt honom är det väldigt få som har skydd när de ger sig ut med fyrhjuling. Det finns ingen lag på att använda någon skyddsutrustning, då fyrhjuling antingen klassas som motorcykel, traktor eller terränghjuling. Men hjälm däremot, det måste man ha.
– Det kan finnas undantag för de fyrhjulingar med karossbåge. Men vanliga fyrhjulingar utan skydd ska ha hjälm, säger David Askeröd.
Allt fler fordon
Enligt statistik från Transportstyrelsens informationssystem Strada har det inte skett någon stor ökning av vare sig fyrhjulingsolyckorna och omkomna de senaste sex åren. Däremot är det allt fler som använder fyrhjuling som transportmedel, enligt David Askeröd.
– På landsbygden ser vi betydligt fler. Man ska hantera fyrhjulingar med respekt, de är tunga och kan inte köras var som helst.
OLYCKOR MED FYRHJULING
RIKET – ÖREBRO LÄN
• 2019: 106 – 3 (olyckor som rapporterats in till mitten av november i år)
• 2018: 98 – 3
• 2017: 115 – 3
• 2016: 147 – 5
• 2015: 122 – 8
• 2014: 112 – 5
Bortfall kan förekomma
Källa: Transportstyrelsen