Anders Lennartsson, församlingsherde Nikolaikyrkan. Foto: Cathrine Gustavsson / SVT

Miljonsatsning för att locka fler till konfirmation

Uppdaterad
Publicerad

Örebro pastorats satsning för att locka fler till konfirmationen har gett resultat – men det innebär också en årlig utgift på runt 1,5 miljoner kronor.

Det var när Anders Lennartsson började arbeta i Nikolai församling i Örebro för snart tio år sedan som han reagerade på att det var så lågt deltagande i konfirmationen.

Sedan dess arrangeras varje vår konfirmationsfesten ”Inte som du tror”, för att locka de nya åldersgrupperna till Svenska kyrkans konfirmation.

Anpassa sig efter de unga

Arbetet med att få fler att läsa har också lett till att man har olika inriktningar på konfirmationsgrupperna.

– Vi tänkte att vi ska kolla vad ungdomarna är intresserade av och sedan anpassar vi oss till dem. Förr har det ofta varit så att man fått anpassa sig till kyrkan, men nu tycker jag trenden i kyrkan är att vi funderar över vad människor är intresserade av, säger Anders Lennartsson.

Det innebär att de åtta församlingarna i Örebro pastorat nu gemensamt arbetat fram olika teman. Läsåret som ligger bakom har det gått att välja mellan bland annat gamlin, hockey, Äventyrskonfa och Pilgrimskonfa.

Läger och utlandsresa ingår

För deltagarna är det gratis, men pastoratet har avsatt en ”konfapeng” som är 8 000 kronor per ungdom. Förra året la man cirka 1,5 miljoner kronor på konfirmationsarbetet. Det ska bekosta läger och i flera fall även en resa ut i Europa.

– Barn- och ungdomsarbetet, och konfirmationsarbetet, är avgörande för kyrkans framtid, och vi satsar väldigt mycket resurser på de här ungdomarna, säger Anders Lennartsson.

Enligt honom har det också inneburit att antalet aktiva efter konfirmationen ökat, från en grupp på fem personer när han började, till i dag runt 50 ungdomar som träffas regelbundet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.