Totalt lägger de ned 17 av 24 resebutiker runtom i landet och 68 tillsvidareanställda varslas om uppsägning. I Västerås förlorar fem personer sina jobb, i Örebro sex personer och i Hallsberg tre.
Orsaken till detta är den ökande konkurrensen och att SJ därmed måste sänka sina kostnader. Totalt ska de spara en miljard på tre år.
Inom hela företaget varslas 400 anställda, varav majoriteten inom administrationen på huvudkontoret i Stockholm.
– Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval. Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger Crister Fritzson, VD på SJ, i ett pressmeddelande.
Här kan du köpa biljett när resebutikerna är stängda:
- SJs biljettautomater vid stationen
- Internet via hemsidan eller SJs app med dator, mobil eller läsplatta
- Kundtjänst på telefon
- Ombud/butiker, som ex. resebyråer
Ombud i Västerås:
BIG TRAVEL, STORA GATAN 26, 722 12 VÄSTERÅS
RESIA, HANTVERKARGATAN 2, 722 12 VÄSTERÅS
Ombud i Örebro:
PRESSBYRÅN, ÖSTRA BANGATAN 3, 703 61 ÖREBRO
PRESSBYRÅN, DROTTNINGGATAN 14, 702 10 ÖREBRO
PRESSBYRÅN, STORGATAN 3, 703 61 ÖREBRO
PRESSBYRÅN, ÅSTADALSVÄGEN 3, 702 81 ÖREBRO
RESIA, STORTORGET 4, 702 11 ÖREBRO
LINGMERTHS, JÄRNTORGSGATAN 8, 701 45 ÖREBRO
BIG TRAVEL, KÖPMANGATAN 17, 702 10 ÖREBRO