Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Förutom självlarmande bilar kan nu nya mobiltelefoner också larma vid bilolyckor. Hör Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm berätta i klippet. Foto: TT, SVT

Självlarmande bilar stör SOS – tusentals felaktiga larm om året

Publicerad

Sedan 2018 kräver EU att nya bilmodeller själva ska larma SOS Alarm om de är med i en olycka. Information skickas då till SOS som kopplas upp och kan prata med personerna i bilen. Men antalet felaktiga larm är stort och det är oklart om det räddat så många liv som det var tänkt.

Inför att att det blev EU-krav på att alla nya bilmodeller skulle utrustas med så kallat Ecall sa beräkningar att 1 500 liv om året skulle sparas tack vare tekniken. Men Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm, känner inte till någon siffra på hur det blivit.

– Jag trodde det skulle kunna vara hjälp vid en singelolycka där föraren kört av vägen, inte når sin mobiltelefon och inte syns från vägen. Men jag känner inte till mer än något enstaka sådant fall som vi fått in, säger han.

Tusentals felaktiga larm

Från 2018 till 2021 har 2 851 automatiskt utlösta larm kommit in till SOS. Av dessa bedömdes 462 stycken vara riktiga larm, vilket motsvarar 16,2 procent. De manuella larmen, alltså när någon trycker på bilens larmknapp, var fram till i fjol 8 542 stycken. 161 av dem var riktiga larm, alltså 1,8 procent.

I takt med att fler bilar får tekniken blir det också fler larm till SOS.

– Vi bedömer alltid larmen utifrån att vi hör vad som händer i bilen. Ganska vanligt är att larmet kommer från en verkstad och då hör vi någon radio och att det slamras med verktyg i bakgrunden. Om någon stönar, vi hör  skrik eller att det är helt tyst skickar vi alltid ut ambulans.

Samma problem i hela EU

De manuella fellarmen handlar oftast om att barn eller hundar trycker på larmknappen, eller att den blandas ihop med den intilliggande knappen som i vissa bilmodeller är till för att kontakta verkstad.

– Av de 14 EU-länder jag har kontakt med så är det samma problematik i alla länder.

Vad tänker du om att det är så låg träffsäkerhet?

– Problematiken är att ambulansen som skickas ut skulle kunna behövas på annat håll, kanske på larm om en person med bröstsmärtor. Det är det dumma med de felaktiga larmen.

Vore det bättre om tekniken inte fanns?

– Det där är svårt, för samtidigt som det blir en belastning så räddar det liv. Förvisso i mindre omfattning än jag hade hoppats på, men ett människoliv är ändå nog för att vi ska fortsätta med tekniken.

Under hösten har det även kommit självlarmande telefoner. I klippet berättar Björn Skoglund om hur det fungerat med dessa larm de första månaderna.

Så fungerar Ecall

Sedan april 2018 ska alla nya bilmodeller som lanseras i EU utrustas med Ecall-teknik, som innebär att bilen larmar SOS Alarm om en olycka skett. Det kan antingen ske genom att du manuellt trycker på bilens larmknapp, eller så kan bilen själv slå larm om den varit med i en olycka.

Vid ett larm får SOS Alarm information om koordinater, bilens färdriktning, antal passagerare, chassinummer och tid för olyckan. Dessutom ringer bilen automatiskt upp SOS så man kan prata med en operatör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.