Anders Boman, enhetschef nationella prov Skolverket.

Skolverket tillåter inte hjälpmedel för dyslektiker under nationella prov

Uppdaterad
Publicerad

En dom vid Örebro tinsgrätt slår fast att en elev med dyslexi som inte fått använda vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska har diskriminerats. Enligt Skolverket är det inte möjligt att testa läsförståelse genom att lyssna.

I anvisningarna till läsförståelse i svenska står det att ”häften med texter finns inte inlagt för avlyssning eftersom man då ska pröva elevens förmåga att avkoda och förstå i enlighet med kunskapskravet”. Skolverkets definition av läsning är avkodning och läsförståelse, och det går alltså inte att lyssna på en text för att testa avkodning.

– De nationella proven kan man anpassa på många sätt men just läsförståelseproven som ska testa avkodning, där ser vi att det inte går att göra att eleven lyssnar. Då faller läsningen och då kan man inte prova det som det är avsett för, säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov vid Skolverket.

Vad gäller för synskadade då, de har inte heller samma förutsättningar som de med dyslexi?

– De avkodar med hjälp av ett finger.

Anpassning av prov

Anders Boman menar att det finns möjlighet att anpassa nationella prov för de elever med dyslexi, men då blir det inte längre ett nationellt prov och därmed kan man inte dra några större slutsatser av resultatet.

– Ett annat sätt är att eleven inte deltar i det nationella provet, att man läser en annan text. Rektorn har all rätt i världen att bestämma sig för att en elev inte ska göra nationella proven om eleven har så pass allvarliga läs- och skrivsvårigheter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.