– I början var det väldigt eldsjälsstyrt, en förtroendevald eller enskild tjänsteperson som drev frågan, säger Lena Langlet, projektledare för Medborgardialog på SKR.
Tre viktiga frågor
I dag har kommunerna riktlinjer för hur de ska engagera medborgarna och arbetar mer systematiskt med frågan. Många kommuner har också funktioner som jobbar med demokratiutveckling. Enligt Lena Langlet är det viktigt att kommunen ställer sig tre frågor inför medborgardialogen:
1. Vad vill vi veta?
– Risken finns annars att det ställs för breda frågor så att resultatet blir en form av önskelista från medborgarna som är svåra för politiken att hantera, säger Lena Langlet.
2. Är vi påverkbara?
– Vad ska vi använda dialogen till? Finns en risk för att det annars blir ett spel för galleriet.
3. Hur når vi ut?
– Vilka behöver kommunen söka upp som inte är bekväma med att komma på fysiska möten? Om medborgardialogen sker via digitala och/eller fysiska formulär är det viktigt att formulären inte bara finns på biblioteket eller på kommunhuset, utan även på andra ställen som äldreboendet och öppna förskolan.