Flera ledningsstolpar, nedriven kontaktledning och förstörda slipers blev resultatet av tågurspårningen. Foto: Adam Larsson /SVT

Trafikverket efter urspårningen utanför Hallsberg: Tar en månad att laga skadade rälsen

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket kommer med dystra besked dagen efter urspårningen i onsdags mellan Hallsberg och Åsbro:

– Det är omfattande skador på spår, kontaktledning, slipers med mera, säger Christina Fernstedt på Trafikverket.

Det kommer att dröja länge innan tågtrafiken kan upptas igen på den drabbade sträckan.

Det var vid 17-tiden på onsdagen som ett godståg spårade ur i ett förhållandevis otillgängligt område, sydväst om Hallsberg.

– Det som hände inledningsvis var att tåget låg på broms och sedan märkte lokföraren att det svajade till i stolparna och sedan gick luften ur. Då hade tågsetet delat sig. Men då var ju olyckan redan skedd, säger Ingvar Månsson, arbetsledare på Infranord.

Ingvar Månsson, arbetsledare på Infranord. Foto: Adam Larsson /SVT

Oklar orsak

Varför tåget spårade ur är ännu oklart. Men det finns ett par teorier om vad som kan ha hänt.

– Det kan bero på att det är varmt och då blivit solkurvor, eller att det kanske var fel på en vagn. Det är två möjliga teorier men vi vet inte, säger Ingvar Månsson.

Stoppet påverkar tågtrafiken mellan Mjölby och Hallsberg.

Dyster prognos

Trafiken har kunnat återupptas på ett annat spår, men prognosen för att återställa det drabbade spåret är dyster: Inte förrän i slutet av juli tror Trafikverket att det ska kunna vara klart.

Förstörda sliprar fick räl att lossna från sina fästen. Ledningsstolpar och kontaktledning förstördes också. Foto: Adam Larsson /SVT

– Det är omfattande skador på spår, kontaktledning, slipers med mera. Minst fem vagnar har spårat ur och det är väldigt trångt på olycksplatsen och det försvårar arbetet, säger Christina Fernstedt, trafikinformationsledare på Trafikverket.

Foto: SVT

Förseningar att vänta

På torsdagsmorgonen uppgav Trafikverket trafiken börjat rulla, men att förseningar kommer att uppstå på sträckan.

– Det kommer leda till mindre förseningar för persontrafiken, särskilt i rusningstid, eftersom tågen får vänta in varandra och samsas på ett spår istället för två, säger Joanna Ljunggren, nationell presskommunikatör på Trafikverket.

Bärgningsarbetet kommer att ta tid, eftersom det urspårade tåget ligger i ett område som är svårt att nå med bärgningsutrustning. Foto: Adam Larsson /SVT

– Det är inget komplicerat jobb att bärga det här, men det är mycket arbete. Men det kommer vi lösa efter hand. Själva bärgningen räknar vi att vara klara med i början av nästa vecka, säger Ingvar Månsson på Infranord.

Den preliminära prognosen är att det andra spåret mellan Skymossen och Hallsbergs rangerbangård åter kan öppnas först den den 30 juli, enligt Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.