– Man kan se att det har blivit äldre elever genom åren, säger MC-läraren Klas Josefsson. Det kan också vara en penningfråga. Man väntar till man har fått fast jobb och jobbat upp ett kapital.
En dröm
Sofia Holsendahl har körkort för bil men har börjat med körkort för motorcykel.
– Det har alltid varit en dröm. Jag vet inte riktigt varför. Jag har kört lite moppe innan men nu var det dags för något större med lite mer hästkrafter.
Fler motorcyklar men färre svårt skadade
Under de senaste 20 åren har motorcyklar som kör på våra vägar nästan fördubblats medan antalet svårt skadade har sjunkit betydligt sen tio år tillbaka.
– Sen några år tillbaka har vi börjat med riskutbildningar där vi i risktvåan påtalar de vanligaste orsakerna för olyckor, säger Klas. Vi bygger upp korsningar och kurvor där olyckor händer och diskuterar varför.
– Jag gick riskettam för någon vecka sen och då tänkte jag, shit det kan faktiskt hända riktigt allvarliga saker, säger Sofia.
Säkrare motorcyklar
Det är inte bara bilarna som har blivit säkrare utan även motorcyklarna där alla över 125 cc numera måste ha ABS-bromsar.
Vajerräcken värst
Enligt statistiken sker de flesta dödsolyckorna med motorcykel i dagsljus på torr asfalt. Och det vanligaste krockvåldet i singelolyckor med dödlig utgång är med räcken.
Ett gott råd
Till sist en uppmaning från Klas till alla motorcyklister på vägarna:
– Kör och njut men tänk steget före. Tänk alltid in i framtiden då får ni en trevlig åktur.