Svenska godståg kan bli mer än dubbelt så långa

Publicerad

Järnvägsbranschen vill nu ha betydligt längre godståg. Det kan gå att köra mer än dubbelt så långa tåg i framtiden. Men då krävs stora satsningar på det svenska järnvägsnätet.

En siffra har varit extra viktig när lok och godsvagnar har kopplats ihop på bangården i Hallsberg: 630.

Den långsträckta rangerbangården är en av de viktigaste platserna för svensk godstrafik på järnväg. Här sätts godståg ihop dygnet runt. En del för resor genom Sverige, andra lastade med exportvaror som ska vidare ut i Europa.

SVT Play: Se hela inslaget här

Just 630 meter har hittills varit maxlängden på godstågen.

Men nu pågår arbete på flera håll för att godstågen ska bli längre. Både företag, branschorganisationer och regeringen vill ha fler vagnar på godstågen.

Svenska tåg kortare än i andra länder

Järnvägsindustrins branschorganisation Swedtrain vill att tågen snabbt blir 750 meter långa. På sikt hoppas man på godståg som är 1.000 eller 1.500 meter. För svenska tåg är kortare än i många andra länder.

– Där har Sverige tyvärr halkat efter. Vi kör kortare tåg i Sverige i dag, men vi har de längsta och tyngsta lastbilarna. Det krävs en ökad möjlighet att köra längre tåg, säger Swedtrains generalsekreterare Pia Lagerlöf.

Tester pågår

Redan nu testkör företaget Hector Rail hundra meter längre tåg från Hallsberg till Malmö. 730-meterstågen är lastade med pappersrullar och har kunnat lasta femton procent mer.

Sedan december har tågen rullat, men de har fått rätta sig efter tuffa krav på maxhastighet eftersom ett tyngre tåg kräver längre bromssträcka. Dessutom har det inte alltid varit lätt att få tillgång till tillräckligt långa spår på rangerbangården.

Men försöket följs med intresse från flera håll. För just nu utreder Trafikverket hur långa godståg som ska få köras på svensk räls. I sommar ska utredningen vara klar och uppdraget från regeringen är tydligt: tågen ska bli längre.

– Vi har ett uppdrag till Trafikverket att möjliggöra både längre och tyngre godståg. Det handlar om att öka effektiviteten för godstrafiken på järnväg, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) till SVT Nyheter Örebro.

Mötesplats för jättetåg redan klar

Redan nu byggs järnvägssträckor så att de ska passa även för längre godståg.

På en enslig plats långt ute i skogen på länsgränsen mellan Östergötland och Örebro ligger Jakobshyttans mötesstation. På två parallella spår kan flera tåg, eller två riktigt långa tåg, mötas sedan drygt två år tillbaka. I 3,5 kilometer löper dubbelspåret genom skogen.

Prislappen säger något om vilka satsningar som behövs för att få trafik med längre tåg att fungera utan problem.

Mötesstationen kostade 200 miljoner.

För att bygga om landets rangerbangårdar och viktigaste godsstråk krävs stora satsningar. Det visar forskning från Kungliga Tekniska Högskolans järnvägsgrupp.

– Det handlar om miljarder för att få en stor systemeffekt, säger forskaren Oskar Fröidh.

”Väldigt positivt”

På godsföretaget Green Cargo körs nära 400 godståg varje dygn genom olika delar av Sverige.

Där ser man gärna längre tåg, men tror att det är en lösning som kommer att ta tid att genomföra.

– Vi tycker att det är väldigt positivt, men det är ingen quick fix. Det handlar inte bara om längre tåg. Man måste ha en infrastruktur som klarar av det, säger Sohana Josefsson, kommunikationschef på Green Cargo.

24 av Green Cargos tåg rullar ut i Europa varje dag. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Ska enas om en siffra

I dag är det dessutom ett problem att olika länder har olika standardlängd på tågen. Varje dag rullar 24 av Green Cargos godståg till eller från kontinenten.

De tåg som åker från Sverige till Tyskland är 630 meter långa, trots att de från Tysklandsgränsen då är långt under gränsvärdet. Där får tågen istället vara strax över 830 meter.

– Vi behöver enas om en siffra, säger Sohana Josefsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.