I klippet berättar Bertil och Inga-Lill Blomberg om turerna med fiberavtalet de inte ville ha. Foto: Sophie Olsson Rahlén/SVT

Fick hem ”signerat” fiberavtal – trots att de tackat nej: ”Det känns kränkande”

Uppdaterad
Publicerad

Vid två tillfällen talade Bertil Blomberg om för försäljaren som jobbade på uppdrag av företaget Open infra att han inte vill ingå något avtal om fiberanslutning. Trots det kunde företaget senare visa upp ett avtal underskrivet med signaturen B.B gällande Bertils fastighet.

– Det känns kränkande, säger Bertil som nu tillsammans med hustrun Inga-Lill har polisanmält Open infra.

– Det var i januari 2019, kolsvart ute och sent på kvällen. Att Bertil skulle ha stått ute på trappan och signerat ett avtal utan att ha läst sex-sju sidor finstilt text, det är inte trovärdigt, säger Inga-Lill Blomberg.

För några veckor sedan fick paret i Karlskoga ett informationsbrev från Open infra, tidigare Stadsnätsbolaget, med datum för installation av två fiberboxar hos dem. I brevet framgick också att företaget skulle höra av sig senare när det gällde grävningen för fiberkablar. Inga-Lill kontaktade företaget om att de inte beställt några boxar och fick då en kopia på ett avtal med kundsignaturen B.B. skickat till sig. Paret Blomberg gjorde en polisanmälan om bedrägeri.

Beklagar felet

Anya Alenberg, kommunikationschef på Open infra, kommenterar inte polisanmälan. Hon beklagar att det blev fel för paret Blomberg och uppger att Open infra under förra året avslutat samarbetet med säljbolaget som var hos Bertil och Inga-Lill.

Anya Alenberg, kommunikationschef Open infra Foto: Privat

– De fick tillbud på sig att de var påstridiga och de uppträdde inte så som vi tycker att de ska uppträda, säger Anya Alenberg.

”Det är uruselt”

Bertil och Inga-Lill Blomberg är mycket kritiska till hur Open infra har tagit hand om deras ärende. När Inga-Lill hörde av sig till företagets bokningsavdelning om att de motsatte sig avtalet bollades hon vidare till kundtjänsten. Inga-Lill klargjorde att hon inte tänkte kontakta kundtjänsten också men hörde sen inget mer från Open Infra.

– Det är uruselt, säger Inga-Lill.

Efter att SVT kontaktat Open infra hävs avtalet med Blombergs. Kommunikationschefen Anya Alenberg säger att de ska sätta nya rutiner för kommunikationen.

– Kunden ska inte bollas tillbaka på något sätt. Vi ska ta hand om dem oavsett vilken väg de kommer in, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.