– Det var i januari 2019, kolsvart ute och sent på kvällen. Att Bertil skulle ha stått ute på trappan och signerat ett avtal utan att ha läst sex-sju sidor finstilt text, det är inte trovärdigt, säger Inga-Lill Blomberg.
För några veckor sedan fick paret i Karlskoga ett informationsbrev från Open infra, tidigare Stadsnätsbolaget, med datum för installation av två fiberboxar hos dem. I brevet framgick också att företaget skulle höra av sig senare när det gällde grävningen för fiberkablar. Inga-Lill kontaktade företaget om att de inte beställt några boxar och fick då en kopia på ett avtal med kundsignaturen B.B. skickat till sig. Paret Blomberg gjorde en polisanmälan om bedrägeri.
Beklagar felet
Anya Alenberg, kommunikationschef på Open infra, kommenterar inte polisanmälan. Hon beklagar att det blev fel för paret Blomberg och uppger att Open infra under förra året avslutat samarbetet med säljbolaget som var hos Bertil och Inga-Lill.
– De fick tillbud på sig att de var påstridiga och de uppträdde inte så som vi tycker att de ska uppträda, säger Anya Alenberg.
”Det är uruselt”
Bertil och Inga-Lill Blomberg är mycket kritiska till hur Open infra har tagit hand om deras ärende. När Inga-Lill hörde av sig till företagets bokningsavdelning om att de motsatte sig avtalet bollades hon vidare till kundtjänsten. Inga-Lill klargjorde att hon inte tänkte kontakta kundtjänsten också men hörde sen inget mer från Open Infra.
– Det är uruselt, säger Inga-Lill.
Efter att SVT kontaktat Open infra hävs avtalet med Blombergs. Kommunikationschefen Anya Alenberg säger att de ska sätta nya rutiner för kommunikationen.
– Kunden ska inte bollas tillbaka på något sätt. Vi ska ta hand om dem oavsett vilken väg de kommer in, säger hon.