Jonas Harrysson ger sig ut på ännu en runda i en av Örebro kommuns bilar för att kontrollera hur mycket skräp som slängts i närheten av vägarna. Han är chef för den grupp som ser till att det är städat i kommunen.
Det är inte längre bara glasspinnar och hamburgerförpackningar som de plockar upp. I år har man sett många större dumpningar av avfall.
– Det känns som det blir mer och mer. På många ställen är det lastbilslass. Det är flera ton sopor som dumpas, säger Jonas Harrysson.
Ofta hamnar skräpet på kort avstånd från vägarna.
Ölburkar, soppåsar och avföring
På ett ställe ligger högar med avföring och toapapper vid en återvändsgränd i ett industriområde. På ett annat, där lastbilschaufförer brukar stanna till, är diket fyllt med ölburkar, fyllda soppåsar och vad som troligen är urin i gamla petflaskor.
– Jag får dåligt samvete ibland när jag skickar ut mina medarbetare. Det är riktigt äckligt och stora mängder, säger Jonas Harrysson.
I våras fick man plocka in en kranbil för att klara av att städa ett område där många EU-migranter bott en tid under mycket enkla förhållanden. Men man har också fått ta hand om avfall som man kan misstänka har dumpats av företag. Till exempel har stora mängder byggavfall hittats.
Kostar Trafikverket 50.000 – om dagen
Även längs de stora vägarna, där Trafikverket ansvarar för städningen, dyker problemet upp.
– De stora dumpningarna hamnar ofta på rastplatserna, säger Björn Svensson på Trafikverket.
Han uppskattar att skräpplockning kostar Trafikverket ungefär 50 000 kronor varje dag under den tid på året som det är barmark.
Prioriterar om
I Örebro får man istället prioritera om. Resurser som skulle ha gått till att hålla rent på stan eller sopa de många cykelbanorna så ofta som man egentligen vill.
– Mycket tid och pengar går åt till att plocka upp skräp som inte borde ha hamnat där från början. Det är så det ser ut tyvärr, säger Jonas Harrysson.