Mikael Cederblad är tillförordnad chef för trafiksektionen vid polisen i Örebro län. En sektion där de skulle behöva vara många fler än de är idag, säger han.
– Är man i trafiken och ser en polisbil så brukar man sänka farten och hålla avståndet till varandra. Hur ofta ser man en polisbil nu när man är ute och åker? Det är inte så ofta. Är inte vi ute blir trafikflödet därefter också.
Svart år i trafiken
2018 var ett svart år i trafiken. Antalet döda i vägtrafiken var 325 i landet, vilket kan jämföras med 253 året innan. Enligt Transportstyrelsens siffror omkom tolv personer i länet, jämfört med åtta året innan.
I Transportstyrelsens statistik kan man jämföra antalet dödade i trafikolyckor sedan 2010, då man tog bort självmorden ur statistiken.
Sedan dess har det inte varit lika många som omkommit som förra året, 2018.
– När man ser att statistiken pekar åt fel håll, då tycker jag att det är ett misslyckande, säger Mikael Cederblad, som också ser ett annat beteende i trafiken än förr, när han är ute och arbetar.
– Folk kör mer hetsigt i trafiken nu än för många år sedan, staden växer, det blir mer och mer trafik och folk har ganska bråttom. Vägarna blir också mindre. Man håller inte avståndet till framförvarande bil och man gör mer chansningar, omkörningar.
”Håll avstånd”
Mikael trycker återigen på att fler poliser måste röra sig ute på vägarna. Men uppmanar också till att ha med sig ett säkerhetstänk när man kör.
– Håll avståndet framförallt, man behöver inte ligga två billängder bakom. Bromsar bilen framför hinner man inte stanna och då har man en kökrock, en olycka som kan få ganska katastrofala följder.