• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Resenärer som väntar på en tågstation.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Finns en risk för att vi inte kan leverera lika bra transportkvalitet” – hör Christian Löf, Trafikverket, berätta om vad som kan hända om signalsystemet försenas. Foto: Marcus Ericsson/TT

Trafikverket: Nytt signalsystem på Sveriges järnvägar kan bli kraftigt försenat

Uppdaterad
Publicerad

Fler signalfel och sträckor där tågen inte kan köra under en längre tid – det kan bli effekterna när införandet av det nya signalsystemet, ERTMS, riskerar att försenas med 30 år.

Det visar en översyn Trafikverket gjort för att utreda konsekvenserna av halverade medel för projektet.

– Risken är att signalsystemet kommer att gå sönder oftare, det finns en bortre gräns för när ett gammalt system inte fungerar lika bra, säger Christian Löf, programchef uppgradering järnväg Trafikverket.

Det skulle vara infört år 2040 i Sverige, det EU-anpassade signalsystemet ERTMS, men nu är prognosen alltså en kraftig fördröjning.

Förra S-ledda regeringen såg allvarligt på kostnadsutvecklingen för införandet och tilldelade i juni förra året Trafikverket drygt 15 miljarder kronor. Det är omkring hälften av vad myndigheten äskat för ERTMS-projektet i den nationella transportplanen för perioden 2022-2033.  

Trafikverket: Klart först 2070

Efter översynen konstaterar Trafikverket att om tilldelningen av medel fortsätter i den takten så kommer signalsystemet att vara helt utbytt först under 2070-talet.

Även Trafikverket ser allvarligt på kostnadsutvecklingen, som är en utmaning för alla EU-länder, enligt Christian Löf. En starkt bidragande orsak är den åldrande, befintliga signalanläggningen ATC.

– Åldrandet har inte hanterats löpande med underhållsåtgärder, säger Christian Löf.

Riskerar att bli fler signalfel

Det här, menar han, gör att kostnaderna ökar eftersom Trafikverket måste återställa skicket på det gamla signalsystemet samtidigt som det nya stegvis införs.

Hur kommer resenärerna att drabbas?

– Risken är att det blir fler signalfel. På sikt kan det bli så att någon sträcka har ett signalfel under en längre tid för att det inte går att reparera det gamla ställverket, säger han.

En man står med pekpinne framför en tavla med signalfel i Hallsberg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur signalfelen såg ut för nästan 50 år sedan. Foto: SVT (arkivbild)

European Rail Traffic Management System (ERTMS)

Ett EU-gemensamt signalsystem som driver på digitalisering inom järnvägen och är en förutsättning för höghastighetsjärnvägar och framtida automation.

Trafikverket ansvarar för införandet och samarbetar med branschen.

Det finns fyra pilotbanor med ERTMS, Botniabanan, Ådalsbanan, Haparandabanan och Västerdalsbanan.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.