Anledningarna till att det blev just Mozart och Trollflöjten i år beror, enligt operans konstnärlige ledare Alexander Niclasson, mycket på förra årets föreställning, Don Carlo.
– Det är ett ganska tungt och stort verk. I år ville jag att vi skulle spela något mer lättsamt för alla åldrar och Trollflöjten bjuder ju på allting. Så det var ett starkt skäl för mig, att det var en lättsammare ton.
Står inför utmaningar
Föreställningen skapar vissa utmaningar, eftersom operan främst är skapad för mindre scener, med snabba scenbyten. Opera på Skäret har helt enkelt en ovanligt stor scen, och lokalens storlek påverkar även valet av sångare.
– Vi måste ha en bred musikalisk tolkning för att jag tycker att det ska fungera bra. För det ändamålet har vi då skaffat fantastiska sångare, med lite större röster än normalt kanske, och som dessutom har bra talröster. Det har vi varit noga med att se till, säger Alexander Niclasson.
Italiensk regissör
Operan är den 16e i raden och regisseras av italienaren Roberto Recchia, som även tidigare regisserat Trollflöjten. För mezzosopranen Rebecca Fjällsby blir det dock premiär. Hon har bland annat stått på scen på Kungliga Operan, Wermland opera och Malmö Opera, och spelar i årets uppsättning Andra damen.
– Det ska bli väldigt spännande. Det är första gången jag gör Trollföljten. Det är en sagolik opera och den är helt enkelt väldigt bra helt enkelt, skrattar hon.
För dig blir det att återvända till Opera på Skäret. Hur känns det?
– Det känns super. Jag var ju där förra sommaren och det är en fantastisk miljö och ett fantastiskt operahus, med jättehärlig akustik. Sen skogarna och sjöarna, allting runt omkring. Det är underbart!