Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar trafikplaneraren om vilka effekter cykelkampanjen har, och vad man behöver mer kunskap om. Foto: Beatrice Emmerik/SVT

Trots tio års arbete – oklart om cykelkampanjen i Örebro leder till ändrade resvanor på sikt

Publicerad

Varje år kör Örebro kommun en kampanj för att få fler örebroare att cykla under vintern. Trots att kampanjen är inne på sitt tionde år är det fortfarande oklart om den leder till förändrade resvanor på lång sikt.

Årets cykelutmaning pågår mellan december och februari. 130 vintercyklister är med.

– En av våra målsättningar är att det ska bidra till resvanor över tid. Inte bara att man testar vintercykling en säsong, säger Linnéa Lorinius, trafikplanerare på Örebro kommun.

Klimat och miljö – SVT Örebro

Efter kampanjen får deltagarna svara på en enkät om hur utmaningen varit.

– De flesta som som svarar säger att det är bättre för deras hälsa, att det är bättre för plånboken och bättre för miljön, säger Linnéa Lorinius.

Kampanjen kostar 99 000 kronor för kommunen. I år fanns det plats för 200 deltagare.

– För oss är det en ganska liten summa för att få 130 eller 200 personer att börja cykla, få bättre folkhälsa och bidra till mindre trängsel i trafiken.

I klippet berättar trafikplaneraren hur kommunen ska göra för att få en mer heltäckande bild av resvanorna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat och miljö – SVT Örebro

Mer i ämnet