Lärarna Malin Bodin och Katrin Zettergren jobbar nu tillsammans i klassrummet. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Två lärare i varje klassrum ska lyfta skolresultaten

Ett nytt sätt att undervisa ska ge bättre betyg och mindre stressade lärare.
Istället för en ensam lärare i klassrummet jobbar man nu två tillsammans på Mellringeskolan i Örebro.

Lärarna Malin Bodin och Katrin Zettergren står tillsammans framför klass 9A och undervisar. På Mellringeskolan i Örebro arbetar man sedan terminsstarten med det som i skolvärlden kallas tvålärarskap. Man har helt enkelt övergivit den modell som har använts i skolorna under lång tid med en lärare per elevgrupp.

Istället jobbar man nu alltid två utbildade ämneslärare i klassrummet i de teoretiska ämnena svenska, so, no, matematik och engelska.

”Hinner mer”

– Det är häftigt, roligt och utmanade. Man är ju van att vara ensam i klassrummet, säger Katrin Zettergren.

Hon förbereder och genomför nu lektionerna tillsammans med sin kollega och de kommer också att sätta betyg tillsammans.

– Vi märker att vi hinner mycket mer. Varje avsnitt går snabbare, så vi hinner göra mer saker på lektionerna, säger Malin Bodin.

Får mer kunskap

Även eleverna märker en klar skillnad mot förra terminen. Det går snabbt att få hjälp och stöd när det finns två lärare att fråga.

– Man får mer kunskap av det här och man lär sig mer, säger eleven Maryan Mohamud.

Metoden med tvålärarskap har tidigare använts med framgång i några svenska skolor och har nu nått Örebro. På Mellringeskolan har man bestämt sig för att satsa långsiktigt på dubbla lärare i klassrummet. Tanken är både att eleverna ska lära sig mer och att lärarna ska få en bättre arbetsmiljö.

–  Det som är det jobbigaste för lärarna är att hinna med alla elever. Nu är man två och nu finns det möjligheter på ett annat sätt, säger rektor Jan Almgren.

”En unik chans”

Det är något dyrare att ha två lärare, så därför har man snålat in på annan personal på skolan. När en av lärarna blir korttidssjuk får också den andra läraren klara lektionerna på egen hand. Men enligt de uppföljningar som gjorts hittills så är nackdelarna små jämfört med vinsterna.

– Det positiva överväger väldigt klart och tydligt, säger Jan Almgren.

På lite sikt räknar man med att fler elever ska klara av skolans mål, men också att särskilt duktiga elever ska kunna få hjälp att nå riktigt långt.

– Det är en unik chans att få jobba så här. Jag tror att elever och lärare på alla skolor skulle må bättre av att göra det, säger Malin Bodin.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer