LindeDagen anordnas för tredje gången och är större än tidigare år. Foto: Andreas Ericsson/SVT

Vill locka nya invånare till Lindesberg

Uppdaterad
Publicerad

Under fyra timmar ikväll går Lindeborna man ur huse när LindeDagen anordnas för tredje gången. Målet är att marknadsföra Lindesberg och kanske kunna locka till sig nya invånare.

– Vi vill visa vad Lindesberg har att erbjuda, säger projektledaren Sven Carlsson.

Det är tredje året som LindeDagen anordnas och i år är arrangemanget större än någonsin. Syftet med dagen är att Lindesbergsborna ska lära känna sin stad, men är även ett försök att locka till sig nya invånare.

– För dem som redan bor här handlar det om att stärka självbilden av vad vi har. Det är lätt att gnälla och skälla på det som är fel, men nu försöker visa hur mycket vi har att vara stolta över, säger projektledaren Sven Carlsson.

LindeDagen anordnas av Rotary i samverkan med flera andra organisationer.

Många besökte LindeDagen och runt 130 utställare var på plats. Foto: Andreas Ericsson/SVT

Expanderat snabbt

Sven Carlsson berättar att arrangemanget från början var en kul grej som snabbt expanderat till något större.

– Första tanken var att vi skulle ha 30 utställare, men arrangemanget har växt mycket snabbare än vi kunnat ana och nu har vi över 130 föreningar och företag som ställer ut, säger han.

En del handlar om att visa att Lindesberg ligger nära flera andra kommuner och att det faktiskt går att bo där och jobba på andra orter.

– Vi vill sätta Lindesberg på den regionala arbetsmarknadskartan, säger Sven Carlsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.