Det ska bli tystare längs järnvägen. Det vill flera länder inom EU och i höst ska det utredas om tysta bromsblock ska krävas på alla godsvagnar.
Men det finns ytterligare ett alternativ som diskuteras just nu.
Det handlar om att införa tysta stråk. Det betyder tuffare krav på vissa utvalda sträckor, medan man tillåter mer buller på andra. Orsaken är att det är mycket dyrt att byta ut alla gamla gjutjärnbromsblock till nya tysta kompositbromsblock. Det har dessutom kommit en rad rapporter om att tåg fått allvarliga bromsproblem i vinterklimat när de har använt den nya typen av bromsar.
Mindre buller på tyska vagnar
Men många vagnar måste ändå utrustas med de nya bromsarna. All trafik som går till och från Tyskland måste inom några år bullra mindre.
– Därför överväger vi i Sverige att införa krav på tysta sträckor där hårdare bullerkrav ställs, säger Mikael Aho, teknisk utredare på Transportstyrelsen.
I det kompromissförslag som Transportstyrelsen skissar på är de två stora stambanorna genom södra och mellersta Sverige med. Där går mycket av Tysklandstrafiken, som ändå kommer att vara tystare framöver. Men framförallt ligger många tätbefolkade områden nära spåren.
Södra stambanan mellan Malmö och Stockholm passerar orter som Lund, Nässjö, Linköping, Norrköping och Nyköping. Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm går bland annat igenom Skövde, Laxå, Hallsberg, Katrineholm och Södertälje.
– Där vi har analyserat data och ser att många människor exponeras, där blir det ju intressant, säger Mikael Aho.
Svensk ståndpunkt snart klar
Mycket hänger nu på vilka förslag andra länder har med sig till den grupp som ska utreda frågan inom EU.
– Vi arbetar med branschorganisationerna och andra myndigheter för att sammanställa en svensk ståndpunkt. Vi hoppas kunna presentera den inom kort. I den här ståndpunkten väger vi in kostnad, nytta och även säkerhetsaspekter, säger Mikael Aho, teknisk utredare på Transportstyrelsen.