”Tysta stråk” innebär tuffare krav på vissa sträckor, medan mer buller tillåts på andra. Foto: TT

Järnvägslinjer kan få tuffare bullerkrav

Uppdaterad
Publicerad

Nu undersöker Transportstyrelsen om tysta järnvägsstråk ska införas i Sverige. Det skulle betyda tuffare regler för hur mycket tågen får bullra – men bara i vissa delar av landet.

Det ska bli tystare längs järnvägen. Det vill flera länder inom EU och i höst ska det utredas om tysta bromsblock ska krävas på alla godsvagnar.

Men det finns ytterligare ett alternativ som diskuteras just nu.

Det handlar om att införa tysta stråk. Det betyder tuffare krav på vissa utvalda sträckor, medan man tillåter mer buller på andra. Orsaken är att det är mycket dyrt att byta ut alla gamla gjutjärnbromsblock till nya tysta kompositbromsblock. Det har dessutom kommit en rad rapporter om att tåg fått allvarliga bromsproblem i vinterklimat när de har använt den nya typen av bromsar.

Mindre buller på tyska vagnar

Men många vagnar måste ändå utrustas med de nya bromsarna. All trafik som går till och från Tyskland måste inom några år bullra mindre.

– Därför överväger vi i Sverige att införa krav på tysta sträckor där hårdare bullerkrav ställs, säger Mikael Aho, teknisk utredare på Transportstyrelsen.

Både Västra och Södra stambanan är högintressanta när Transportstyrelsen nu överväger bullergränser längs vissa järnvägssträckor. Foto: Grafik: Nicklas Larsson

I det kompromissförslag som Transportstyrelsen skissar på är de två stora stambanorna genom södra och mellersta Sverige med. Där går mycket av Tysklandstrafiken, som ändå kommer att vara tystare framöver. Men framförallt ligger många tätbefolkade områden nära spåren.

Södra stambanan mellan Malmö och Stockholm passerar orter som Lund, Nässjö, Linköping, Norrköping och Nyköping. Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm går bland annat igenom Skövde, Laxå, Hallsberg, Katrineholm och Södertälje.

– Där vi har analyserat data och ser att många människor exponeras, där blir det ju intressant, säger Mikael Aho.

På sträckor där det bor få personer nära järnvägen kan det även i fortsättningen bli tillåtet med tåg som bullrar lika mycket som idag. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Svensk ståndpunkt snart klar

Mycket hänger nu på vilka förslag andra länder har med sig till den grupp som ska utreda frågan inom EU.

– Vi arbetar med branschorganisationerna och andra myndigheter för att sammanställa en svensk ståndpunkt. Vi hoppas kunna presentera den inom kort. I den här ståndpunkten väger vi in kostnad, nytta och även säkerhetsaspekter, säger Mikael Aho, teknisk utredare på Transportstyrelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.