Foto: SVT

Allt färre prenumeranter i Östergötland

Publicerad

Tidningarna fortsätter att tappa i upplaga visar den statistik som presenterades idag.

Östgöta Medias vd, Anna Lindberg, tror dock på den traditionella papperstidningens styrka.

– Så länge folk är beredda att betala för ”duns på hallmattan” så ska vi forsätta att erbjuda det, säger hon. 

Allt färre väljer att prenumera på en dagstidining. Enligt den årliga statistik som presenterades idag fortsätter de flesta tidningar att tappa i upplaga. Även i Östergötland. Allra störst var raset för Folkbladet som förra året minskade sin upplaga med 7,8 procent.

Bättre än rikssnittet

Anna Lindberg, som är vd för Östgöta Media och därmed ansvarar för NTM-koncernens samtliga tidningar i Östergötland, tycker att siffrorna trots allt är ganska bra.

– Vi har ett tapp på i snitt på 3,7 procent för våra tidiningar och rikssnittet ligger på minus 4,5 procent. Samtidigt, om man tittar på vår totala medieverksamhet så måste man ju lägga till den där halva miljonen unika användare som vi har varje vecka på våra online-plattformar, säger hon.

”Duns på hallmattan”

Medieföretagen lägger idag mer och mer fokus på de digitala plattformarna för att hänga med i en utveckling där mediekonsumtionen tycks vara i ständig förändring. Men samtidigt som det allt oftare talas om den hotande tidningsdöden har Anna Lindberg en stark tro på papperstidningens framtid.

– Om vi tittar bara i det här området så är det 101 000 hushåll som fortfarande väljer att betala för papperstidningen, trots att Youtube finns, trots att Facebook finns. Så länge folk är beredda att betala för ”duns på hallmattan” och tycker att att det är en viktig del av deras liv, då ska vi fortsätta att erbjuda det. Vi ska ju inte i förväg montera ner produkten så att den blir så dålig att ingen vill ha den, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.