VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har på Transportstyrelsens uppdrag gjort en observationsstudie av användningen av bälte i buss. Krångliga bälten och otydliga regler är några förklaringar till varför vi slarvar med att använda bälte.
Nu vill Transportstyrelsen se över reglerna så att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil.
– Vi kan se att en ökad bältesanvändning i bussar skulle bidra till färre allvarligt skadade vid en olycka. Därför vill vi att reglerna anpassas så att fler börjar använda bälte på buss, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen, i ett uttalande.
Nedan kan du läsa om några av förslagen för att öka bältesanvändningen.
Förslag för att öka bältesanvändningen i buss:
- Transportstyrelsen kommer att utreda hur reglerna för bältesanvändning kan förändras för att bättre återspegla risken för allvarliga skador vid en olycka.
- Upphandlande myndigheter bör titta på möjligheten att utforma avtalen med bussbranschen så att det tydligt prioriteras att alla passagerare ska ha sittplats, med bälte, på busslinjer där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller högre.
- Sverige ska stödja arbeten inom UNECE om aktiva bältespåminnare på klass III bussar och särskilda skyddsanordningar för barn under 3 år på bussar.
- Bussbranschen bör ta hänsyn till den tid det tar för en passagerare att hinna stiga av bussen om denne sitter bältad när man bestämmer tidtabeller på linjer som kommer att trafikeras med klass II eller klass III bussar.
- Bussbranschen uppmanas att arbeta med tillbud och incidentrapporteringssystem.
Källa: Transportstyrelsen