Arrangemanget Almedalsveckan har på senare år fått allt mer kritik. Stora aktörer, däribland Aftonbladet och Sveriges Television, har valt att minska på närvaron. Sedan länge har åsikter framförts om att arrangemanget är för långt och för kostsamt för deltagarna.
Kan upphandlas – stor potential
I år ställdes veckan in på grund av coronaepidemin. Detta är ett bra tillfälle att göra en nystart anser GFB.
– Alla besöksnäringsföretagare är väldigt involverade i den här veckan och ser vilken potential som finns, säger Frida Ganshed, verksamhetsledare för GFB som samlar ett 80-tal aktörer inom besöksnäringen.
Idag arrangeras veckan av Region Gotland som hyr ut gatumark, lokaler och sköter det officiella programmet. GFB vill att arrangemanget istället går ut på upphandling.
– Nu hoppas vi på en dialog med Region Gotland om det här så att vi tillsammans kan titta på formerna, säger Frida Ganshed.
Se mer i klippet ovan.