Samarbetsorganisationen SRFF, där länets flygplatser ingår, kommer att arbeta vidare med att använda flygbiobränsle, säger Mari Torstensson, Norrköpings flygplatschef. Foto: SVT & Christine Olsson/TT

Östgötska flygplatser vill satsa på biobränsle

Uppdaterad
Publicerad

Redan idag använder trafikflyget biobränsle och flygplatserna i Östergötland ligger i startgroparna för en satsning.

Saab har för första gången flugit en variant av Gripen med ett biobränsle baserat på raps. Men även trafikflyg använder biobränsle idag, motorerna är redan förberedda för att kunna blanda i upp till 50 procent biobränsle i det fossila flygbränslet.

Swedavia, bolaget som äger de 14 statliga flygplatserna, upphandlade förra året 450 ton biobränsle till företagets 15 000 tjänsteflygresor under 2016. Det är första gången ett statligt bolag köper in biobränsle för samtliga tjänsteresor.

Dålig tillgång och dyrt

Ändå har biobränsle inte fått sitt genomslag i trafikflyget ännu.

– Det finns dålig tillgång och priset är högre. Så det behöver komma igång en större tillverkning, säger Annika Lindell, sakkunnig i miljö på Transportstyrelsen i Norrköping.

Av den anledningen finansierar även Swedavia de flygbolag som väljer att köpa förnybart flygbränsle med 50 procent av merkostnaden täckt via en fond. Flygbranschens vision är att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030.

– Jag tror att det finns en vilja från flygbolagen. Det är ett sätt förflyget att minska sina koldioxidutsläpp, säger Annika Lindell.

Biobränsle med på dagordningen

Flygplatserna i Linköping och Norrköping erbjuder i nuläget inte biobränsle för flygen. Men när Svenska Regionala Flygplatsförbundet (SRFF), som är ett samarbetsorgan för Sveriges icke-statliga flygplatser, höll årsmöte idag fanns frågan med på dagordningen.

Linköpings och Norrköpings flygplatser är medlemmar i förbundet och deltog på årsmötet som hölls i Vilhelmina.

– En punkt på mötet gällde att fortsätta arbetet med biobränsle. Vi har ingen konkret målsättning för Norrköpings flygplats ännu men tänker följa samma utveckling som de övriga flygplatserna, säger Mari Torstensson, chef på Norrköpings flygplats.

En av flygplatserna som ingår i SRFF, Karlstad Airport, är den första flygplatsen i världen med en stationär tankanläggning för bioflygbränsle.

Fakta: Bioflygbränsle

Bioflygbränsle kan tillverkas av flera råvaror, några exempel är skogsavfall, oljeväxter, alger och matavfall.

För de flygningar som har gjorts hittills i Norden har råvarorna använd frityrolja eller växten camelina använts som bioråvara.

Bioflygbränsle tillverkad på använd frityrolja reducerar koldioxidutsläppet med minst 80% i jämförelse med samma mängd fossilt flygbränsle och Camelina reducerar koldioxidutsläppet med cirka 60%. 

Källa: Fly Green Fund

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.