Gotland – Fartyg tappade miljöfarlig last

Uppdaterad
Publicerad

UPPDATERAD VERSION I dag fortsätter spaningsflyg att leta efter de containrar, med nästan 20 ton miljöfarliga ämnen, som ett finländskt fartyg tappat i svensk ekonomisk zon utanför Gotland.

-De har troligen sjunkit, säger Annette Stedt, vakthavande befäl vid Kustbevakningens södra region, till TT.

Olyckan inträffade på lördagsförmiddagen ungefär mitt emellan Ölands fastland och Gotlands södra udde. Olycksplatsen ligger på internationellt vatten men i svensk ekonomisk zon.

Tre containrar föll över bord och hamnade i havet när den understa av fyra containrar kollapsade.

En container innehöll 5,2 ton av ett ämne som är skadligt för den marina miljön, 8,3 ton av ett ämne som klassas som miljöfarligt samt 6 ton av ett brandfarligt ämne.

Flygplan från Kustbevakningen med avancerad radar, kameror och annan sökteknik sökte förgäves efter containrarna både på lördagen och söndagen.

-Vi kommer att ha flyg i området även i morgon (måndag), säger Stedt.

Kustbevakningen har också gjort en bedömning av de vindar som rådde i området vid olyckstillfället. Utifrån dem skulle containrarna ha drivit i nordvästlig riktning, mot norra Öland. Men inte heller i de vattnen kunde några containrar hittas.

En varning har gått ut till sjöfarten i området. Andra fartyg kan krocka med containrarna. Men om containrarna har sjunkit, vilket alltså är mest troligt, kan det bli väldigt svårt att först hitta och sedan bärga dem.

-I så fall ligger de på mellan 70 och 100 meters djup, säger Stedt.

Med tanke på vilket gods det rör sig om får en bärgning planeras noga, och den kan bli dyr eftersom den eventuellt utförs av ett privat företag.

Det finländska fartyget var på väg till S:t Petersburg. Finländska myndigheter ska sköta utredningen om olyckan när fartyget väl når hamn.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.