M/S Visborg är en av Destination Gotlands fartyg som går på flytande naturgas. Foto: Destination Gotland

Gotlandsfärjorna väljer bort rysk gas – utsläppen väntas öka

Uppdaterad
Publicerad

Destination Gotland börjar i mitten av maj med ett partiellt bränsleskifte – en tillfällig övergång från flytande naturgas till gasoil, eller motorbrännolja. Bakgrunden är skenande priser på naturgas och en ambition att undvika rysk energi i möjligaste mån.

Två LNG-fartyg har sedan 2019 och 2020 trafikerat Gotlandstrafiken på flytande naturgas, LNG. Efter Rysslands invasion av Ukraina har priserna och tillgången på naturgas förändrats kraftigt. Från 20 Euro per MWh 2021 till priser uppåt 200 Euro per MWh nu 2022.

– Vi har under en längre period arbetat mycket aktivt med att säkerställa tillgången av naturgas och drivmedel. Ambitionen har varit att undvika rysk energi i den mån det är möjligt och samtidigt köra så miljöeffektivt vi kan. Men med de stora utmaningar som bränslemarknaden nu står inför har vi behövt titta på alla alternativ för att säkra tillgången för Gotlandstrafiken. Bytet till gasoil ska ses som en kortsiktig lösning och på lång sikt ser vi framför oss att kunna återgå till naturgas och biogas, säger Marcus Risberg, vd Destination Gotland i ett inlägg på bolagets sajt.

Gotland

Bränslebytet innebär att utsläppen från Gotlandstrafiken förväntas öka under 2022 jämfört med tidigare år. Men Destination Gotland håller fast vid sin klimatfärdplan att minska koldioxidutsläppen med 70 procent till 2030 och vara helt fossilfria till 2045.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gotland

Mer i ämnet