Pernilla Larsson kommer att lägga ner sitt bussföretag nästa år. Foto: SVT

Gotländska bussbolag lägger ner

Uppdaterad
Publicerad

Vill du köpa en buss så kanske du ska åka till Gotland. Som en konsekvens av den senaste upphandlingen av kollektivtrafik så kan det snart finnas ett 70-tal bussar till salu.

Idag sköts kollektivtrafiken på Gotland av bolaget Gotlandsbuss, som ägs av 13 gotländska bussbolag. Däribland Perssons buss i Visby.

Men i den senaste upphandlingen av kollektivtrafik som Region Gotland genomfört så ställde politikerna krav på att 70 procent av trafiken ska gå på biogas.

Gotland

För stora investeringar

För att klara ett sådant krav måste många av de lokala bussbolagen investera i nya fordon. Men som upphandlingen var utformad så ville inte Gotlandsbuss och deras ägare ta risken.

– Det var ju ett treårsavtal som upphandlingen byggde på. Ska man köpa in så pass många bussar, och varje buss ligger på runt tre miljoner, så är det för stora investeringar. Nästa upphandling kanske man förlorar och då står man där med alla bussar, säger Pernilla Larsson, ägare till Perssons buss. Hon och de andra delägarna i Gotlandsbuss hade hellre sett ett längre avtal.

– Ett tioårskontrakt är ju det man vill ha för att kunna investera de här stora pengarna, säger hon.

Fastlandsföretag tar över

Gotlandsbuss lämnade därför inte något anbud och det blev istället ett fastlandsföretag som vann upphandlingen. Från och med nästa sommar så tar Bergkvarabuss sina bussar till ön och tar över verksamheten. Som en konsekvens så lägger flera av de gotländska bolagen ner och ett 70-tal gotländska bussar läggs ut till försäljning. Däribland Perssons buss.

– Jag tycker att det är jättetråkigt. Vi har ju haft företaget i över 40 år och skulle gärna velat fortsätta. Men det finns ingen möjlighet när man inte kan ha något året runt, säger Pernilla Larsson.

Karl-Johan Boberg (C), ordförande tekniska nämnden, Region Gotland Foto: SVT

– Det är tråkigt att det får de här effekterna, konstaterar Karl-Johan Boberg (C), ordförande för tekniska nämnden i Region Gotland.

De säger att tre år är för kort kontrakt för att kunna göra dessa stora investeringar?

– Det kan jag ha en viss förståelse för. Men det är de facto så att klimatförändringarna kan vi inte bortse ifrån. Har man inte fossilfria bussar då behöver man ställa om. Och vi behöver göra det här och nu, miljön kan inte vänta, säger Karl-Johan Boberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gotland

Mer i ämnet