Foto: ScanpixVisa alla (2)
Visa alla (2)

Gratis autismutbildning – kommuner tackar nej

Publicerad

Skolmyndigheten satsar på att utbilda personal i förskolan och skolan om autism – gratis. Ändå tackar många kommuner nej. 

Många pedagoger saknar grundläggande kunskaper om autism, Asperger syndrom och ADHD. Men från Specialpedagogiska skolmyndigheten kan lärare, förskollärare, fritidspedagoger och andra som jobbar med barn få råd och stöd, till exempel handledning eller fortbildning.

Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder också en distansutbildning om just autism. Det är helt kostnadsfritt, både för kommunen och skolan.
Trots det nappar många kommuner inte alls.

”Man behöver få fakta”

Problemet och behovet av utbildning är stort, konstaterar Agneta Hell som är rådgivare inom autismspektrat på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

– Det här är det som många lärare är frustrerade över. Den pedagogik som de brukar använda fungerar inte på de här barnen. Det beror inte på att lärare inte vill, men man saknar kunskapen att förstå de här barnen. Då är det lätt att lägga skulden hos eleven och föräldrarna.

Agneta Hell tror inte på enskilda föreläsningar för att öka kunskapen.

– Nej absolut inte. Det är viktigt att få en längre fortbildning för att förstå att man inte har förstått. Det är en process att ändra sina tankebanor. De här eleverna behöver en annan typ av undervisning. Man behöver få fakta om autism och resonera med andra pedagoger. Därför räcker det inte med en föreläsning på en dag.

Finspång föregångare

I Sörmland och Östergötland har man byggt ut den här utbildningen i en särskild satsning. Utbildningen är på totalt 56 timmar och bygger på både gruppträffar och läsning på distans.

Och Finspångs kommun ligger i framkant. Där ska all personal i skolan, förskolan och på fritids gå den här utbildningen. Totalt 270 personer.
Agneta Hell anser att fler skolledare behöver kunskaper om det här, för att förstå behovet. När kunskaperna brister leder det till att många elever inte klarar av skolan.

– Stressen blir för stor. Det är väldigt vanligt att elever med autism stannar hemma, säger Agneta Hell.

Hon anser att det även bör ingå mer utbildning om detta i lärarutbildningarna.

– Vi har studenter som kommer till oss för att få mer utbildning. De säger att de nästan inte har någonting om detta på utbildningen.

Agneta Hells viktigaste råd till lärarna är att våga göra annorlunda.

– Man måste individualisera undervisningen. Alla barn lär sig inte på samma sätt.

TIPS:

På Specialpedagogiska skolmyndighetens hemsida finns konkreta tips till lärare, förskollärare och fritidspedagoger om autism.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Elever med autism

Mer i ämnet