Under tisdagen presenterade Ikea sin nya satsning – ett butikskoncept där online och det fysiska mötet ska mötas. Enligt Svensk Handel är det här en trend som blir allt vanligare.
– I bästa fall har man både närvaro på nätet och i fysisk butik och kan gifta ihop de här kanalerna. Det blir en helt ny upplevelse för konsumenten, säger Karin Johansson.
Pandemin påskyndar utvecklingen
Enligt henne har den pågående covid-19-pandemin påskyndat utvecklingen.
– Vinnare långsiktigt är den som kan möta kunden där den vill bli mött. Ibland vill vi bli bemötta i fysisk butik och ibland online. Handlare behöver finnas på båda ställena och försöka utnytja respektive kanal styrka och även gifta i hop dem, säger Karin Johansson.
Enligt henne är det svårt att sia om hur handeln kommer att utveckla sig.
– Vad som kommer bli handel 2050 är svårt att ha ett exakt svar på. Men det kommer vara ännu större flöden över nätet. År 2030 kommer ungefär hälften av alla sällanköp ske över nätet. Det kommer att få konsekvenser för butiker med mindre yta och butikerna måste erbjuda något mer än att bara leverera produkter.