Karin Johansson är vd för Svensk handel. Foto: Svensk handel

”Handeln utvecklas hela tiden” – pandemin påskyndar utvecklingen

Uppdaterad
Publicerad

Enligt näringslivsorganisationen Svensk Handel blir det vanligare att handelsaktörer söker nya sätt att nå sina kunder i stadskärnorna, trots E-handelns stora framfart.

– Nu finns allt ett knapptryck bort och man måste då addera något annat till sin publik, säger Karin Johansson, vd vid Svensk Handel.

Under tisdagen presenterade Ikea sin nya satsning – ett butikskoncept där online och det fysiska mötet ska mötas. Enligt Svensk Handel är det här en trend som blir allt vanligare.

– I bästa fall har man både närvaro på nätet och i fysisk butik och kan gifta ihop de här kanalerna. Det blir en helt ny upplevelse för konsumenten, säger Karin Johansson.

Pandemin påskyndar utvecklingen

Enligt henne har den pågående covid-19-pandemin påskyndat utvecklingen.

– Vinnare långsiktigt är den som kan möta kunden där den vill bli mött. Ibland vill vi bli bemötta i fysisk butik och ibland online. Handlare behöver finnas på båda ställena och försöka utnytja respektive kanal styrka och även gifta i hop dem, säger Karin Johansson.

Enligt henne är det svårt att sia om hur handeln kommer att utveckla sig.

– Vad som kommer bli handel 2050 är svårt att ha ett exakt svar på. Men det kommer vara ännu större flöden över nätet. År 2030 kommer ungefär hälften av alla sällanköp ske över nätet. Det kommer att få konsekvenser för butiker med mindre yta och butikerna måste erbjuda något mer än att bara leverera produkter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.