Foto: Järnvägsmuseet

Hästholmen var en viktig hamn

Publicerad

I början av 1900-talet var det mycket trafik i Hästholmens hamn. Gods och resande tog tåget till hamnen och fortsatte sedan med båt till Hjo på västra sidan av Vättern.

Silon är inte lika gammal. Den byggdes åren 1939-1940. Fartyg kom till hamnen där man bland annat lossade gödning och sedan lastade spannmål.

Genom åren har en hel del annat också passerat hamnen för vidare transport i den här delen av Östergötland. Det kunde vara sten från Gotland som skulle till Borghamn, olja, jordbruksredskap, salt sill, fanér mm.

Ödeshög

Det fanns inte bara en utan två järnvägsbolag som fraktade varorna till och från hamnen. Den smalspåriga Fågelsta-Vadstena-Ödeshögs järnväg var den som byggdes först, invigd 1888. Ett antal år senare 1910 öppnade också Mjölby-Hästholmens järnväg men då med normalspårvidd. De två bolagen var ju konkurrenter och spåren gick parallellt från Hästholmens station ner till hamnen.

Ett tag fanns till och med tankar på att starta en järnvägsfärja över Vättern, men de planerna blev aldrig verklighet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ödeshög

Mer i ämnet