– Det är hektiskt, absolut, det är mycket att göra. Det ringer mycket och kommer in kundärenden även via sociala medier. De är upprörda och besvikna, det är mycket reaktioner vi får in, säger Karolina Fredriksson, kundtjänstmedarbetare på Östgötatrafiken.
– Jag tror många har synpunkter på den förändring vi har gjort och man undrar vad vi har att erbjuda istället, eller om vi inte har det, hur de ska lösa sin situation, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Kan ni hjälpa dem?
– I vissa fall så kan vi erbjuda andra alternativ, men i vissa fall har vi inget att erbjuda, säger Mattias Näsström.
Olönsamma bussar
Östgötatrafiken har på uppdrag av Region Östergötland gjort en översyn över de linjer där få resenärer åker. De linjerna är en stor kostnad och ger liten biljettintäkt. Därför läggs de ner. Förändringen genomfördes i mitten av juni. Det är ett politiskt beslut som ligger till grund för ändringarna. Ett beslut som fattades för ett år sen.
Kommer ni att agera på något sätt, utifrån de synpunkter som kommer in nu?
– Vi tar till oss alla synpunkter, så gör vi alltid med det vi får in. Vi har väldigt svårt att sätta tillbaka några linjer. Det finns ju ett underlag för det här som är ganska gediget. Det är väldigt få resande och höga kostnader. Vi kan inte backa några beslut i det här fallet utan vi ser däremot på framtiden, säger Mattias Näsström.