En vanlig dag på Norrköpings järnvägsstation. På ena perrongen lokalpendlarna, på den andra folk som väntar på fjärrtåg. Foto: SVT

Alternativet: Järnvägsstationer kan byggas utanför östgötska städer

Publicerad

I ett dokument från Trafikverket visas vad som händer om utbyggnaden av höghastighetståg inte får tillräckligt med pengar. Stationerna i både Norrköping och Linköping skulle behöva placeras utanför städerna.

– Först höjde jag ju på ögonbrynen minst sagt. Jag förstod ju efter ett tag att det handlar om ett teoretiskt räkneexempel, säger Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S).

Bakgrunden är att Trafikverket i juni fick i uppdrag av regeringen att räkna på vad det skulle kosta att bygga höghastighetsjärnväg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. En begränsning var dock att kostnaden inte fick överstiga 205 miljarder kronor.

Ostlänken

Förslag presenteras i PM

Därefter har Trafikverket gjort beräkningar och i ett PM visar man dagens förslag jämfört med tre utredningsalternativ. Dokumentet har tagits fram inför ett antal hearingar i nästa vecka med bland annat kommuner och regioner.

I alla de tre nya alternativen påverkas Norrköping och Linköping. Järnvägen skulle behöva dras på ett sådant sätt att nya stationer skulle behöva byggas utanför själva städerna.

I dagens förslag för Ostlänken går järnvägen en sväng in i centrala Norrköping. För Linköping har hittills olika alternativ diskuterats, men i det aktuella dokumentet skulle stationen behöva byggas helt utanför staden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostlänken

Mer i ämnet