Det är i Stockebäck som väg E22 passerar länsgränsen. En by på den svenska landsbygden mitt emellan Valdemarsvik och Västervik.
Men att åka med den skattefinansierade kollektivtrafiken mellan städerna är svårt. En resa måste först gå norrut innan man åter kan vända söderut.
I båda kommunerna ser politikerna en stor potential, att förbättrad pendling kan utveckla näringslivet och skolan i regionen.
– All trafik och alla kontakter går norrut, det finns stort potential i en anslutning mot Västervik, säger Jenny Elander Ek (C), kommunalråd i Valdemarsvik.
Få till förändring
Därför säger politiker i båda kommunerna att de vill få till en förändring.
– Vi äger inte frågan och det är ett av problemen. Men vi kan göra ännu mer och vi har påbörjat arbetet på ett bra sätt och har ett väldigt bra samarbete med Valdemarsvik, säger Dan Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Västervik.
En fråga om skattemedel
Men enligt Östgötatrafiken handlar det i grunden om pengar. I ett mejl till SVT skriver bolaget:
”Det är respektive region som med skattemedel står för underskottet för den allmänna kollektivtrafiken, där busslinjer räknas in. Om en kommun vill ha mer kollektivtrafik än vad regionen erbjuder så kan kommunen köpa till mer trafik via fastslagna riktlinjer. Då får kommunen själv stå för de kostnader som busslinjen genererar.”
Genomlysning pågår
Kalmar läns trafik, KLT, känner till önskemålet om trafik över länsgränsen. I nuläget saknas ekonomiskt utrymme men bolaget stänger inte dörren helt.
I ett mejl skriver dom att en ”genomlysning av kollektivtrafiken i länets norra del pågår” och att eventuella förändringar måste ske ”nära samverkan med Region Östergötland”