Många väljer i dag att inte ta körlektioner och läsa teori hos en trafikskola. I statistiken går att läsa att i den gruppen har dom flesta svårt att klara första uppkörningen och teoriprovet hos Trafikverket.
– Av alla privatanmälda genomförda körprov B, för personbil och lätt lastbil, i landet, under 2019 blev 31,53 procent av förarproven godkända, mot 65 procent för trafikskoleanmälda uppkörningar, säger Cecilia Borgljung, avdelningschef på Trafikverket.
– Det är katastrofalt dålig statistik bland privatutbildade och ett hot mot trafiksäkerheten. Vi har sett en nedåtgående trend under hela 2000-hundratalet, säger Berit Johansson, förbundsordförande för Sveriges trafikutbildares riksförbund.
Omprov kräver resurser
Tittar man på regionala siffror så visar till exempel förarproven för B-körkort gjorda i Linköping på ännu lägre siffror för förra året.
– I Linköping är förarproven ännu lägre än i riket. 28 procent av förarproven godkändes för privatanmälda, mot 64 procent för de som har haft sin utbildning i en trafikskola, säger Berit Johansson.
- Det stämmer att statistiken för trafikskoleanmälda kunder generellt ser bättre ut än för privatanmälda. Vi ser gärna att våra kunder bara kommer en gång. Många omprov gör att mer resurser går åt och vi vill att våra kunder ska vara väl förberedda, säger Cecilia Borgljung.