Lantbrukare Magdalena Hermelin ger tre tips för en bättre marknadsföring. Foto: SVT/ Christian S Zetterdahl

Lantbrukaren: ”Det är viktigt att visa att vi finns”

Uppdaterad
Publicerad

När Magdalena Hermelin startade sin verksamhet med att odla grönsaker på sin gård utanför Skänninge,

insåg hon snabbt hur viktigt det var med en bra marknadsföring och för att få nya kunder och kontakter.

 – Vi alla måste förstå vilken betydelse marknadsföring har för vårt företagande. Sen kanske man inte alltid kan göra det själv, men då ska man veta konsekvenserna av vad det innebär att inte jobba med marknadsföring. Och där tror jag att vi som är i lantbruksbranschen kan höja vår kompetens, säger lantbrukare Magdalena Hermelin.

Hur viktigt är det att marknadsföra sig som lantbrukare? Magdalena Hermelin berättar mer i klippet.

Fokuserar på produkten

För Magdalena är marknadsföring en obligatorisk del i att vara egen företagare. Men det finns en del lantbrukare och andra livsmedelsproducenter som inte tänker likadant.

– Jag förstår det. Vi inom branschen bär en stor kostym och fokuserar många gånger på vår kärnprodukt, som exempelvis fina grönsaker, sädesslag och kött. Och det gör att allt det andra runt omkring kanske inte alltid får den prioritet som man egentligen skulle vilja ge, säger hon.

Vill få fler lantbrukare med på tåget

Under veckan startade projektet ”Marknadslyftet” på Vreta Kluster, där Magdalena Hermelin är en av inspiratörerna. Och syftet är att få fler lantbrukare att inse vikten av att marknadsföra sig.

– Det handlar inte om att alla behöver ha ett instagramkonto eller vara med i reklam och annonser, utan mer om att veta vad ditt varumärke står för och hur du kommunicerar med dina kunder, avslutar hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.