Möjligheten att dra den nya järnvägen i en tunnel och placera stationen under markytan utreds nu av Linköpings kommun och Trafikverket.
Alternativet fanns inte med i 2009 års järnvägsutredning för Ostlänken, som resulterade i att ett läge öster om Stångån förespråkades.
Linköpings kommun och Trafikverket delar på kostnaden för den fördjupande utredning som nu inletts, där hela dragningen genom Linköping studeras.
Efter att beslut tagits nästa år ska en ansökan om tillåtlighet enligt miljöbalken skickas in.
– Det är en oerhört komplex fråga där många faktorer måste vägas in, inte minst kostnaden. Men det är angeläget att vi känner oss trygga i att ha valt den allra bästa lösningen när vi nästa år lämnar in underlag för regeringens prövning enligt miljöbalken av Ostlänken, säger Einar Schuch, chef för Trafikverket Region Öst.
Byggstart för snabbtågsförbindelsen Ostlänken planeras till 2017 och tanken är att banan ska vara klar för trafik 2028.