Många barn skulle ha hjälp av en logoped – men ofta känner varken föräldrar eller pedagoger till vad en språkstörning innebär – eller vilken hjälp barnen skulle kunna få av en logoped.
I videon får du veta vilka tecken man ska leta efter för att veta om barnet har en språkstörning.
– Om det till exempel är svårt med berättande, svårt att hålla en röd tråd, då kan det handla om en språkstörning, säger Ann-Sofie Taleman som är samordnande logoped i Norrköping.
Då kan logopeden hjälpa till att hitta strategier, ordna bildstöd och hjälpmedel. Men det förutsätter ju att det finns en logoped på skolan – eller åtminstone någon som kan handleda personalen. Och där är skillnaderna mellan kommunerna stora. Det visar den enkät som SVT Nyheter har gjort.
Bara tre kommuner har logopeder
Färre än hälften av de kommuner som har svarat på enkäten i Sverige har logopeder anställda i grundskolan. Och bara tre av kommunerna i Östergötland som har svarat att de har anställda logopeder som jobbar med grundskolebarn med språkstörning. Det är Norrköping, Linköping och Kinda. Se hela listan i faktarutan.
Linköping har 16 logopeder i grundskolan. Norrköping har 12 i grundskolan som jobbar aktivt mot barn och en logoped som handleder pedagoger. Det finns även två logopeder på privata friskolor. Kinda har en logoped som handleder pedagoger.
– Det blir ju inte jämlikt. Det är olika beroende på vilken skola eller kommun det är, säger Ann-Sofie Taleman.
Många kommuner saknar samarbetsavtal
Det är också väldigt olika hur kommunerna samarbetar med regionen (sjukvården). Ödeshög, Kinda har inget samarbetsavtal.
Valdemarsvik och Åtvidaberg utreder frågan. Valdemarsvik konstaterar krasst att ”ett problem är dock att vi inte har budget för att möta detta behov”.
Linköpings kommun har svarat ”vet inte” i enkäten och Norrköping har inga samverkansavtal men ”regelbundna möten” med logopedmottagningen.
”Får ingen regelrätt logopedträning”
Vadstena köper logoped via regionen. Söderköping har samverkansavtal med regionen om ansvarsfördelning. Finspång samarbetare med närsjukvården i Finspång kring barn med språkstörning.
Boxholm konstaterar att eleverna som är utredda i regionen har en kontakt där och personalen kan få handledning från hörselvården, men ”de får ju ingen regelrätt logopedträning”.
Videon ovanför: Vad är tecken på språkstörning?