[TV] Se när Lovisa Sandelin visar spakar i cockpit. Foto: Jenny Widell, SVT

Lovisa – tredje kvinnan som blir stridspilot

Uppdaterad
Publicerad

22-åriga Lovisa Sandelin kan numera titulera sig ”den tredje kvinnliga stridspiloten någonsin i Sverige”. Idag fick hon sina pilotvingar vid Flygskolan på Malmslätt i Linköping.

Idag var det examensflygningar för Lovisa Sandelin från Ludvika och hennes kurskamrater vid Flygskolan på Malmslätt. På förmiddagen taxade de ut på startbanan med siktet inställt på att få sina pilotvingar.

För första gången på över ett kvarts sekel är en kvinna med bland kadetterna som tar examen som stridspiloter i Flygvapnet.

– Jag själv ser det ju mer som något personligt, att det är ett stort delmål för mig precis som mina manliga kollegor ser det som ett stort delmål i deras liv att ha fått vingarna, så jag fokuserar kanske inte så mycket på att jag är tjej, men jag tycker att det är lite synd och jag tycker att det är viktigt att fler tjejer vågar söka sig till försvarsmakten och flygvapnet för de behövs, säger Lovisa Sandelin.

En grattiskram. Den nykläckta stridspiloten Lovisa Sandelin och Anna Dellham, Sveriges idag enda kvinnliga Gripenpilot. Foto: Jenny Widell, SVT

”Pampigt är rätta ordet”

Strax före klockan 11.00 landade Lovisa på Malmslätt efter sin examensflygning och gratulerades av Anna Dellham, Sveriges idag enda kvinnliga Gripenpilot.

– Extremt rolig dag på jobbet, pampigt var rätta ordet och jag är jättestolt och glad, jättekul att det har kommit in en tjej till. Jag vet precis hur kul det är att få de här vingarna, så Lovisa och hennes kull har gjort ett toppenjobb, säger Anna Dellham.

Fick sina vingar

Efter avklarad flygning fick Lovisa Sandelin och hennes kurskamrater vid en ceremoni motta sina pilotvingar av flygvapenchefen, generalmajor Mats Helgesson.

Ett snällt jetplan

Under sin utbildning går kadetterna direkt från att inte ha flugit alls till att flyga ett skolflygplan, närmare bestämt ett SK60 Saab 105.

– Det är ett bra plan att börja på för att det är väldigt snällt, men det är ändå ett jetplan så du kan göra ganska mycket avancerade grejer med det också, säger Lovisa Sandelin om planet de lärt sig flyga i.

Hoppat från Herkulesplan

Innan avfärd osäkras stolen genom att piloterna drar ned en spak, sen bär det iväg. Skulle något hända finns en fallskärm i selen piloterna bär som ska dämpa pilotens fall tillbaka ned till marken. Fallskärmen har de nya stridspiloterna dock inte fått prova än.

– Det får vi inte testa för man utsätts för otroligt många G:n (g-krafter, reds. anm.) när man gör det, säger Lovisa Sandelin.

Truppen har besökt fallskärmsjägarskolan och hoppat ut ur ett Herkulesplan för att träna på att ta av sig selen och att landa i vatten.

– Men just utskjutningsdelen är lite för farlig för att träna på. Man vill ju jobba så mycket det går för att det inte ska hända, skjuta ut sig är ingenting man är så sugen på.

Vad krävs det för att vara bra på att flyga?

– Det är väl massa olika saker, men en grej som jag har detekterat är ganska viktig är att när man blir stressad, att man kan samla ihop den stressen och lägga bort den någonstans och fokusera på det man ska göra. Till exempel om man får fel på flygplanet, att man fortfarande tänker i de här procedurerna som vi har lärt oss och hur det ska gå till.

– Jag har fått flygplansfel och fått träna på det här några gånger och det har ju gått bra hittills, men det är ju en övningssak såklart.

”Jag fokuserar inte så mycket på att jag är tjej” – se hela inslaget här

Rättelse:

Försvarsmakten gick först ut med att Lovisa Sandelin var den första kvinnliga stridspiloten som utbildats i Sverige på 26 år. Läsare hörde då av sig till oss och påpekade att ytterligare en kvinna tagit examen från grundläggande flygutbildning och fått flygarvingar 2004. Vi kontrollerade detta med Försvarsmakten som vidhöll att Lovisa Sandelin var den första kvinnan på 26 år som fått flygarvingar. Men under fredagkvällen sände Försvarsmakten ut en rättelse som bekräftar att en kvinna tagit examen och fått sina flygarvingar 2004. Denna kvinna fortsatte dock inte nästa steg i sin flygutbildning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.