Norrköpingsåkeriet Helgenäs Transporter AB vill inte medverka i någon form av olaglig körning, så kallad cabotage. I måndags vägrade de därför att ta emot en transport med däck eftersom lastbilschauffören inte kunde redogöra för var han varit och vart han var på väg. Vilket branschtidningen Proffs var först med att berätta.
– Då slår jag i handbromsen och misstänker att det här är inte en regelrätt transport som det ska vara i Sverige, säger Clas Gustafsson till SVT Nyheter Öst.
Clas Gustafsson och hans kollegor misstänkte alltså att chauffören arbetat längre än sju dagar och att han kört fler än tre transporter.
– Föraren lastade i fredags och det tar fem timmar att åka till Norrköping, i 48 timmar ligger föraren i hytten utan möjligheter till god hygien. Det rimmar dessutom dåligt med försiktighetsåtgärderna som krävs i dessa coronatider, säger Clas Gustafsson till Tidningen Proffs.
Ville polisanmäla
Clas Gustafsson tog kontakt med polisen för att göra en anmälan, men fick till svar att polisen inte kan göra något så länge inte ekipaget rullar på vägarna.
Reaktionerna har blivit många i den svenska åkeribranschen.
– Nästan alla är positiva att någon sätter ner foten och gör det som skulle ha gjorts för länge sedan, säger Clas Gustafsson till SVT Nyheter Öst