Arkivbild. Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / TT

Män är överrepresenterade vid dödliga cykelolyckor

Publicerad

Mörker, alkohol och osäkerhet kring trafikregler i korsningar är några av de bidragande faktorerna vid cykelolyckor med dödlig utgång. Det visar en ny studie från VTI.

Varje år dör i genomsnitt 25 cyklister i trafiken i Sverige. Statens väg- och transportinstitut, VTI, har genomfört en ny studie för att hitta mönster bland olyckorna. Detta för att sedan kunna föreslå eventuella framtida förbättringar.

Studien är en sammanställning av 271 dokumenterade olyckor där cyklister omkommit. De flesta av de olyckorna inträffade under våren eller hösten och under perioden 2005-2015.

– Den är finansierad av Vinnova, det fanns ett intresse att se hur det ser ut med våra döda cyklister, säger Camilla Ekström, forskare på VTI.

Överrepresentation av män

Undersökningen visar att män över 40 år är överrepresenterade bland de omkomna. De står för två tredjedelar av fallen. Dessutom är det dubbelt så många män som kvinnor som omkommit.

– Jag kan inte svara på varför det ser ut så, vi kan bara se hur det ser ut bland de döda och då är det väldigt svårt att säga varför mer män än kvinnor omkommer när man inte har någon relation till hur det ser ut med fördelningen i trafiken, säger Camilla Ekström.

Yngre är förskonade

Vid olyckor där motorfordon var inblandade förekommer alla åldersgrupper, men vid singelolyckor eller olyckor med annan oskyddad trafikant finns inga barn och få unga vuxna representerade.

– Om man tittar på singelolyckor fanns inga barn eller unga vuxna representerade utan de börjar komma först vid 20 år och uppåt, men majoriteten kommer från 40 år och uppåt, säger Camilla Ekström.

Hjälm och korsningar

Flest dödsolyckor skedde i korsningar mellan cyklar och motorfordon i tätbebyggda områden. Av de närmare 300 olyckorna som analyserades var motorfordon inblandade 69 procent av gångerna. Singelolyckorna stod för 25 procent och övriga cykelolyckor för 6 procent.

Oavsett olyckstyp hade 82 procent av de förolyckade fått minst en dödlig eller allvarlig skallskada. Endast 17 procent av alla avlidna bar hjälm.

Alkohol och mörker

En annan bidragande faktor är alkohol. Förekomsten av just alkohol var dubbelt så stor hos män som hos kvinnor bland de omkomna. Vidare har hälften av de män som omkommit under kvälls- och nattid varit påverkade av alkohol jämfört med 10 procent under dagtid.

Mörker och alkohol var de två vanligaste bidragande olycksfaktorerna oavsett olyckstyp, medan tveksamhet om väjningsplikt var den vanligaste i hälften av fallen vid olyckor med motorfordon i korsningar. Vid singelolyckor var oväntade stopp och hög hastighet vanliga bidragande faktorer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.