Sofia Malander, vd Östgötatrafiken, berättar om det nya i klippet. Foto: Mimmi Moberg/SVT och Göran Billeson/Östgötatrafiken

Resans längd avgör priset

Uppdaterad
Publicerad

I början på nästa vecka införs ett nytt biljett- och betalsystem på Östgötatrafiken. Det nya systemet innebär att priset för resan baseras på hur långt man åker.

– Vi inför en prismodell som utgår från kunden där zonerna inte längre är baserade på geografi, säger Sofia Malander, vd Östgötatrafiken.

En ny app lanseras och nya biljettläsare ska nu monteras på samtliga färdmedel. I framtiden visar resenären upp sin digitala biljett, som finns i telefonen, för en läsare som registrerar resan.

Det kommer även finnas möjlighet att köpa fysiska biljetter, men det gamla systemet med reskassa skrotas och slutar fungera sommaren 2020. Pengar i reskassan som inte använts till dess kommer kunderna få ersatt med en värdekod, som kan användas i det nya systemet.

”Både billigare och dyrare”

Förutom tätortszoner i Motala, Norrköping och Linköping, så kommer zonerna inte längre vara geografiska: 310 zoner blir fyra.

– I dagens system kan till exempel två grannar på landsbygden som åker lika långt, fast åt olika håll, få olika taxor. Framöver kommer de få samma, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef.

Han säger också att resor kan bli både billigare och dyrare från  och med nästa vecka. Priset inom tätorterna blir detsamma. Det här systemet har tidigare prövats i Skåne.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.