Foto: TT

Oviss byggstart för Ostlänken

Uppdaterad
Publicerad

Det skulle bli byggstart i vår för den första etappen av Ostlänken, ett industrispår i Norrköping, kallat Kardonbanan, som ska anslutas till höghastighetsbanan när den en gång står färdig. Men ännu har regeringen inte gett klartecken och därför har ingen upphandling för bygget skett ännu.

När SVT i dag erbjöd Trafikverkets projektledare en spade för att ta första spadtaget för Ostlänken så blev det ett nej.

– Jag ser fram emot den dagen vi ska ta förta spadtaget för Ostlänken. Jag tar emot spaden, men det är inte det vi gör under 2017, säger Eva Helena Landelius, projektledare på Trafikverket.

Helena Landelius, projektledare på Trafikverket och Kjell Lundström, reporter SVT Öst

Försening

En pampig byggstartsceremoni för Ostlänken verkar ingen veta när det blir. När nu trafikverket vacklar i frågan att inte kunna bestämma byggstart för den riktiga höghastighetsbanan, så har Trafikverket utsett ett industrispår i Norrköping, den så kallade Kardonbanan, som Ostllänkens första etapp i projektet. Byggstarten av det stickspåret skulle ske i vår var det sagt, men nu blir också det försenat.

– Vi har en tidsförskjutning här. Vi skulle ha skickat ut upphandlingsförfrågningar till entreprenörer och byggföretag redan i december förra året men hoppas kunna göra det i februari. Vi väntar också på formella beslut från regeringen, den så kallade byggstartslistan som ska överlämnas till Trafikverket från regeringen. Innan dess kan vi inte börja upphandling av till exempel byggbolag, säger Eva Helena Landelius, Trafikverkets projektledare för Kardonbanan i Norrköping.

Planerad sträckning av Kardonbanan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.