Foto: SVT/Christian Zetterdahl

Reko-succé ger eko för närproducerat

Uppdaterad
Publicerad

Att ta hjälp av sociala medier för att sälja närproducerad mat är ett lyckat recept i Finland, och nu har idén spridit sig till Sverige och Linköping. På bara några veckor har de blivit över 1.800 medlemmar.

Det är tidig morgon och värmen sprider sig snabbt i det lite kyliga bageriet.

Det är leveransdag idag och Karin Lorin har precis startat upp den stora ugnen i hennes lilla bageri, några mil utanför Linköping.

– Som en liten producent letar jag alltid efter ställen att sälja på, och förra året var jag på en konferens där jag träffade en tjej från Åland. Hon berättade att de höll på med något som kallades för Reko, där de via sociala medier sålde produkter direkt till konsumenten, säger Karin Lorin från Boställets Vedugnsbageri.

Karin blev så inspirerad att hon bestämde sig för att starta upp en så kallad Reko-ring i Linköping.

– Vi har en Facebook-grupp där producenten får lägga in sin annons, kanske potatis, sylt eller ost. Där får konsumenten gå in och beställa. Sen är det bara för konsumenten att åka och hämta upp sina varor vid den förutbestämda utlämningsplatsen, säger Karin Lorin.

Rejäl konsumtion, förkortat Reko, har blivit en stor framgång för närproducerad mat i Finland. Nu har idén spridit sig till Sverige och i Linköping har en grupp producenter startat den första Reko-ringen. 

Tuff marknad för små producenter

Efterfrågan på närproducerad mat har ökat de senaste åren. Men med en marknad där storskalighet, låga priser och välkända varumärken gynnas i våra affärer, så är det många gånger svårt för småskaliga producenter att nå ut till konsumenterna.

– Små producenter behöver ha något att stå på för att man ska orka stå emot de stora företagen. Och då passar det här konceptet som hand i handsken, säger projektledare Per Lindahl på Vreta Kluster.

 ”Det här är ju genialt”

I vårt grannland Finland har Reko-ringarna, bara på några år, blivit en stor succé. Och allt började när Thomas Snellman såg grundidén under en resa i Frankrike.

– Det här är ju genialt, tänkte jag. Jag visste inte att något sådant här fanns tidigare. Jag var helt frälst och måste bara göra något av det här, säger Thomas Snellman, initiativtagare till Reko i Finland.

250.000 medlemmar i Finland

Thomas startade upp den första Reko-ringen – och sen exploderade det.

Tre och ett halvt år senare finns det nu närmare 250.000 medlemmar och 4.000 producenter uppdelade i 162 Reko-ringar spridda över hela Finland.

– Det här har skapat ett system där den ”lilla producenten” har makten. Och jag tror att det kom i sista sekunden, för de var nästan utraderade från marknaden, säger Thomas Snellman.

Stort intresse för Reko i Linköping

Den nystartade Reko-ringen i Linköping har redan efter några veckor över 1.800 medlemmar och är först ut i Sverige att prova på konceptet.

Och Thomas Snellman tror att det finns förutsättningar för att systemet också ska lyckas i Sverige.

– Med utgångspunkt från hur det fungerar i Finland så kan jag tänka mig att det finns potential för att det ska fungera lika bra i Sverige.

Möte på parkeringen – dags för leveranser

På en parkering i Linköping samlas ett tjugotal producenter och konsumenterna svänger in för att för hämta upp sina beställningar.

– Först kändes det som någon halvsuspekt bakluckeloppis där man öppnar bagaget och levererar sina grejor. Men det har fungerat alldeles strålande. Alla som har beställt har betalat och hämtat sina varor. Det är enkelt och snabbt levererat, säger Kristina Carlsson från Hejtorp Gårdsmejeri.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.