Det anser Allmänna reklamationsnämnden, som granskat ärendet.
Enligt anmälaren – en man från Motala – var det på flygplatsen i Kroatien som sällskapet fick veta att resan till Stockholm blivit inställd på grund av blåst.
Därefter fick de själva ta sig hem på egen hand med hjälp av tåg. Det medförde att hemresan blev två dygn längre och innebar merkostnader på upp mot 10 000 kronor per par.
”Extraordinära omständigheter”
Ryanair, som betalat tillbaka mellan 500-700 kronor per person för flygbiljetterna, har motsatt sig att ge någon ytterligare kompensation.
Flygbolaget menar att det inställda flyget berodde på extraordinära omständigheter utanför bolagets kontroll och att resenärerna själva valde att inte bli ombokade till en annan flygning.
Partisk utredning
Allmänna reklamationsnämnden anser dock att Ryanair inte har kunnat visa att den inställda flygningen har berott på särskilda omständigheter, eftersom man inte gjort någon utomstående och opartisk utredning i fråga om väderförhållandena.
Ryanair har heller inte kunnat visa att resenärerna erbjudits ombokning eller annan hjälp att ta sig hem, menar ARN.
Har inte betalat
Den aktuella resan ägde rum i september 2012.
ARN:s presskontakt Helen Eriksson säger till Östnytt att det inte kommit in någon begäran om omprövning i ärendet. Ryanair hade när nämndens uppföljning avslutats inte följt beslutet.