Magdalena Karlsson är utbildningsråd på Skolverket och har varit med och tagit fram den nya läroplanen. Hon säger att den är en ram som förskolorna ska fylla.
– Vad som är adekvat digital kompetens för en ettåring och en femåring är ingen idé att slå fast i läroplanen. Läroplanens ram ska vara långsiktigt hållbar och det enda vi vet är att digital kompetens snabbt förändras, säger Magdalena Karlsson.
”Behöver inte innebära mer stillasittande”
Världshälsoorganisationen, WHO:s rekommendation är att barn under två år inte stillasittande ska använda digitala plattformar utan ägna sig åt lek och inlärning som generellt är mer rörlig, är Magdalena Karlsson kritisk till.
– Det är en felaktig slutsats. Att använda digitala verktyg behöver inte innebära mer stillasittande. Barnen kan exempelvis ta med sig digitala kameror ut i skogen och filma. Läroplanen har också ett stycke som trycker på vikten av rörligt lek och lärande, säger hon.
I linje med andra nordiska länder
Att barn i förskolan ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens låg i det regeringsdirektiv som Skolverket fick när den nya läroplanen skulle utformas.
– Det ligger i linje med andra nordiska länder, säger Magdalena Karlsson.