Vid dagens budgetspresentation för åren 2017-19 menade han att det går bättre än någonsin för kollektivtrafiken i Östergötland. Resandet på vissa tunga linjer i de stora städerna är så stort att fler avgångar snart måste sättas in.
– Det innebär att någonstans var sjätte eller åttonde minut ska det komma en buss förbi din hållplats och då ska du inte behöva tänka på tidtabellen.
Fler bussar i stan, färre på landsbygden
Han liknar det vid hur det är i tunnelbanan i Stockholm där man bara går ner och förväntar sig att nästa tåg ska komma inom kort.
– Och då tror vi att resandet ökar ytterligare i städerna.
Samtidigt försvinner under juni månad 28 linjer på östgötska glesbygden. Istället införs något som heter närtrafik där man själv ringer upp och beställer sin kollektivtrafik vid behov. Väntetiden mellan beställning och hämtning blir dock betydligt längre än i stan.
– Rimligen blir det ett par-tre timmar efter beställningen, säger Göran Gunnarsson (C) som ändå är övertygad om att resenärerna kommer att bli nöjda.
Sammarbeten med grannar
I den strategiska planen för kollektivtrafiken de närmaste tre åren ingår också att utöka samarbetet med intilliggande län. Motala och Finspång till exempel är redan på gång med ett samarbete med Örebro, men förhoppningen är att också hitta möjligheter ihop med Sörmland och Småland.