Varje månad passerar upp till 5000 fartyg genom Östersjön – ett av världens mest trafikerade hav. Och med tanke på att 11 procent av världens oljetransporter går här så är det inte frågan om, utan när det inträffar ett stort oljeutsläpp.
– Sannolikheten säger att det kommer att hända. Större olyckor brukar hända var femte år, säger Claes Jakobsson, befälhavare på kustbevakningens fartyg Triton.
Förra året konstaterade kustbevakningen 264 oljeutsläpp. Trots att olyckor bevisligen händer så är kommunernas beredskap inte alltid den bästa.
En rapport från Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) visar att flera kustkommuner i vårt område inte har en beredskapsplan för hur man ska hantera ett oljepåslag. Det finns en poäng i att vara förberedd när olyckan är framme.
– Det gäller miljö, socioekonomi, fiske och näringsliv som drabbas, säger Karl-Erik Kulander på MSB.
Patrik Widegren
patrik.widegren@svt.se