Företagsförmedlaren Carl Falkenberg har sitt kontor i Linköping. Sedan det i fredags blev känt att området på Gotland är till salu, har hans telefon gått varm. När SVT Nyheter Öst träffar honom utanför hans kontor under måndagsförmiddagen, går han med telefonen i örat och pratar med en av alla intressenter.
”Det har ringt väldigt mycket”
– Det har ringt väldigt mycket folk, sen har vi naturligtvis kontaktat ett antal personer och företag som vi tror kan vara intresserade av det här, säger Carl Falkenberg.
Försäljningen rör en gammal herrgård med flyglar och en engelsk park med mark ner till Östersjön. Detta säljs nu tillsammans med visningsrätten av det populära turistmålet Lummelundagrottan.
Ett unikt objekt
– Det här är ett unikt objekt. Det kanske är flera hundra år innan det säljs igen så att det finns inte så många sådana här saker på Gotland, säger Carl Falkenberg.
I dagsläget rör det sig om ett trettiotal intressenter, till stor del är det företag men också privatpersoner, berättar Carl Falkenberg.
– Det är grannar det är privatpersoner som kanske har möjligheter att titta på ett sådant här objekt så jag skulle säga att det är en ganska spridd bild, än så länge. Men det är ju så tidigt i processen, säger han.
Kan komma att förändras i framtiden
Framtiden för området är nu ovisst och visst kan det kanske komma att se annorlunda ut i framtiden.
– Man ska ha respekt för de nuvarande ägarna, som är pensionärer sedan en lång tid tillbaka. Och det är klart att med en yngre vd eller vad det nu är som kommer in i det här, så kommer ju de ha idéer och energi att förändra saker, det tror jag. Men grundkonceptet tror jag kommer att vara kvar, säger Carl Falkenberg.
Se hela inslaget här:
”En maskot är en magnet för besökare”
Vidare betonar han att det i jakten på fler besökare, exempelvis kan behövas någon form av maskot.
– Tittar man på andra liknande anläggningar så kanske man förbättrar möjlighet till restauranger man kanske jobbar med sidoverksamheter typ då om man har någon maskot eller så, säger Carl Falkenberg och nämner Bamses värld i Kolmårdens djurpark i Norrköping, som ett exempel.
– Det är väl ingen hemlighet att den dagen som Norrköpings kommun sålde Kolmården till en privat aktör, så har ju de fått in just en maskot och det har ju gjort att det har kommit väldigt mycket barnfamiljer. Det har ju i sig varit en magnet för att dra till sig besökare, säger han.