Under dagen räknar Svensk handel med en omsättning på mellan 6,4 och 6,6 miljarder kronor – vilket är en ökning med 18-25 procent i jämförelse med förra året.
– Black Friday slog igenom i Sverige för fem-sex år sedan men vår bild är att Black Friday förra året exploderade och överträffade tidigare försäljning, säger Johan Davidson, chefsekonom, Svensk handel.
”Folk vet att den här dagen kommer”
Det är kläder, hemelektronik och produkter för skönhet och hälsa som det tidigare har sålts mest av. Svensk handel räknar också med att fyra av tio handlare kommer att ha någon form av kampanj vilket är en ökning med 30 procent från 2017.
– Jag tror att folk har blivit mer medvetna om den här dagen. För varje år så ökar intresset och de vet att den här dagen kommer varje år, säger Kenneth Malmberg, centrumchef i Norrköping.
Centrumchef Kenneth Malmberg och butikschef Emelie Johansson berättar mer om Black Friday i klippet ovan.
Black Fridays omsättning tidigare år
2017: 5,3 miljarder kronor
2016: 6,5 miljarder kronor
2015: 2,3 miljarder kronor
Källa: Svensk handel