SVT Östnytt kan nu avslöja nya uppgifter om den stora tågurspårningen söder om Stockholm i början av januari, där ett poståg havererade. Det X2000-tåg som passerade olycksstället strax före haveriet fick alla hjul skadade och var bara millimetrar från en urspårning. Foto: TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

SVT avslöjar: X2000 millimeter från urspårning

Publicerad

SVT Östnytt kan nu avslöja nya uppgifter om den stora tågurspårningen söder om Stockholm i början av januari, där ett posttåg havererade. Det X2000-tåg som passerade olycksplatsen strax före haveriet fick alla hjul skadade och var bara millimetrar från en urspårning.

Klockan är 20 minuter i midnatt, den 6 januari i år. I en hastighet av 160 km/tim är ett X2000-tåg med över 100 passagerare på väg till slutstationen Stockholm. När tåget passerar Huddinge råkar det ut för en våldsam krängning.

Nu visar ett dokument från ett möte där SJ och Trafikverket medverkade, och som SVT tagit del av, att det var just den höga hastigheten som räddade passagerarna.

Människor kunde ha dött

En av mötesdeltagarna skriver att en lägre hastighet hade medfört en urspårning.

– Hade tåget fått en hastighetsnedsättning, som är mycket vanligt på grund av bristande underhåll, då hade människor dött.

Det säger Johnny Nadérus, en av förträdarna inom fackförbundet Seko, som organiserar de flesta som jobbar inom järnvägen.

Trafiken stoppades inte

Men X2000- tåget spårade inte ur den här gången. I stället var det ett posttåg som kom 40 minuter senare som havererade vid spårväxeln eftersom trafikverkets ledningscentral inte hade stoppat trafiken på spåret.

– Mycket märkligt att den operativa chefen i trafikledningen inte stänger av spåret omedelbart, säger Johnny Nadérus.

Hjulen skadades

I mötesdokumentet beskrivs vidare att när X2000-tåget anländer till centralen i Stockholm så är samtliga 28 hjulpar skadade, vilket förmodligen beror på att hjulen klättrat på rälsen. Och att tåget sannolikt bara var millimetrar från en fullständig urspårning.

– Att tåget inte spårade ur är ett under, menar Johnny Nadérus.

”Obehagligt och otryggt”

Linnea Garli, lokförare hos SJ, upplever de nya uppgifterna som skrämmande.

– Det är obehagligt och otryggt. När man sitter där längst fram och ska ha ansvar över alla människor som är bak i tåget så vill man ju att det ska vara stabilt och stadigt, säger hon.

Vill inte kommentera

Varken Trafikverket eller SJ vill i dag kommentera de här uppgifterna framför kameran, men SJ skriver i mejl att man bekräftar större delen av dokumentets innehåll, men i övrigt hänvisar till Trafikverket. Trafikverket skriver i sin tur att det vore oseriöst att föregripa utredningens resultat. De kommenterar först när den publiceras om några veckor.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet