Foto: SVT

Så ska spelbranschen locka fler kvinnor

Publicerad

Temat för årets Gotland Game Conference i Visby är hur spelvärlden ska kunna bli mer inkluderande och tolerant när det gäller kön, ras, och sexuell läggning.

Spelbranschen domineras av vita män i 20-30 årsåldern. Och visst är det en övervikt av män på årets Gotland Game Conference.

Men också kvinnor tar plats vid spelen som utvecklats av studenterna på Högskolan på Gotland. I dag tog man upp frågan om hur kvinnor ska bli mer involverade i spelskapandet. 

Ger du dig som kvinna ut online för att spela vissa typer av spel, så är risken stor att du får höra en hel del kränkande ord, berättar Sara Lämpiäinen, speldesigner och analytiker.

– ”Du är tjock, du är fet, du är en hora, jag ska våldta dig”. Saker som är helt irrelevanta till spelet, säger hon.

Anpassa efter målgrupp

Sara Lämpiäinen jobbar med frågan hur spelutvecklarna ska bli bättre på att anpassa spel efter olika målgrupper. En sådan målgrupp är kvinnor.

Nu måste branschen få bort tanken på att de som spelar bara är unga vita män.

– Tjejer spelar också spel. Tjejer har också pengar att spendera på spel, de kommer bli våra kunder, säger Sara Lämpiäinen.

”Banna” spelare som kränker

Om fler spel görs för tjejer och kvinnor så kommer fler att börja spela och också ta plats hos spelutvecklarna. Då kanske den hatiska kulturen på nätet också kan börja förändras.

Sara Lämpiäinen är inte heller främmande för att man ska kunna stänga av spelare som kränker andra.

– Hon som är ansvarig för Halo 4 ”bannade” spelare som betedde sig. Hon satte ner foten. Ett tydligt ansvarstagande inom branschen. Folk respekterade det. Det hjälper, tror jag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer